
Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 1

 
 

Kıbrıs Türk Basınında Sahiplik Yapısı ve Haber Üzerindeki Etkileri 
 

Eda Hançer1

Doğu Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi 
 
 
 
 
Giriş 
 
Medya, bilginin üretim ve dağıtım/bölüşüm süreçlerinde hayati bir rol üstlenmektedir. Medya sahipliğinin 

bilgi üretimi, dağıtımı, bölüşümü süreçleri üzerindeki kontrolü sorgulandığı takdirde iletişim 

kaynaklarının eşit olmayan dağıtımına dikkat çekilerek demokratikleşme sürecine katkı konulabilir.  

 

Bu çalışma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde demokrasinin ilerleme sürecine katkı konulabilmesi için 

basının, bilginin üretimi ve dağıtımı süreçlerindeki rolünün dikkatle incelenmesi gerektiğini 

savunmaktadır. Çünkü, demokratik bir toplumun oluşmasına katkı sağlayabilmek için bireylerin 

medyadan gelen farklı görüşlerle bilgilendirilmesi ve kendi görüşlerinin medyada temsil bulması 

gerekmektedir. Bu sürecin işlerliğini görebilmek için gücün kaynaklarıyla kullanımının, bilgi üretimi ve 

dağıtımı süreçleri üzerindeki etkisi sorgulanmalıdır.   

 

İletişimin üretim yönünün araştırılması bazı önemli kuruluşların geleneksel çalışmalarda azaltılan veya 

gözden kaçırılan önemini açığa çıkarır (Schiller, 1993, p. 254). Bu araştırmada ise, basının işlevini 

anlayabilmek için sahiplik ve kontrol yapısının bilginin üretim süreci üzerindeki etkisi araştırılmaktadır. 

Meehan, Mosco ve Wasko (1993, p. 107)’nun da belirttiği gibi, ekonomi-politik yaklaşım, iletişim ve bilgi 

kaynakları da dahil olmak üzere üretim, dağıtım ve tüketim sürecini incelemektedir. Bu bağlamda 

eleştirel ekonomi-politik kuramı, medya kurumlarının bilgi üretimi, dağıtımı ve bölüşümü süreçleri 

üzerindeki rolünü anlamamızı sağlayacaktır. Bunlara ek olarak, bu çalışma Kuzey Kıbrıs’taki basının 

rolü, işlevi ve yapısını eleştirel açıdan ele alacaktır. 

 

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bulunan Kıbrıslı gazetesi dışındaki bütün gazeteler bu çalışmaya 

katılmışlardır. Çalışmada bilgi toplamak için gazetenin sahipleri, genel yayın yönetmenleri ve haber 

müdürleriyle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Böylece bu çalışma kapsamında sekiz basın kuruluşu 

bulunmaktadır. Bunlar; Afrika2, Güneş3, Halkın Sesi4, Kıbrıs5, Ortam6, Vatan7, Volkan8 ve Yeni 

Düzen’dir.9  

 

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki gazeteler, kâr paylarını artırma amacı yanında Kıbrıs sorunuyla 

ilgili olarak belli ideolojileri savunmaktadırlar. Böylece, siyasi haberlerin içeriği gazete tarafından 

savunulan ideoloji doğrultusunda şekillenmektedir. Bazı basın kuruluşlarının sahipleri siyasi partilerdir. 

Bunlar Güneş, Ortam ve Yeni Düzen gazeteleridir. Diğer basın kuruluşları -Afrika, Halkın Sesi, Kıbrıs, 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 2

Vatan ve Volkan- özel şirketlere ait olmalarına rağmen Kıbrıs sorununa ilişkin belli ideolojik söylemleri 

savunmaktadırlar.  

  

Kıbrıs Sorunu ve Kuzey Kıbrıs’ta Bulunan Basın Kuruluşları 
 

Kıbrıs Cumhuriyeti, Kıbrıslı Rumlar ve Türkler tarafından tek anayasa ve tek toprak parçası üzerinde 

olmak üzere 1960 yılında kuruldu (Stephen, 1997, p. 7). 1963 yılında Kıbrıslı Rum ve Türk ortaklığının 

bozulmasıyla birlikte Kıbrıs Cumhuriyeti yıkıldı. Bu tarihten itibaren kendi idari birimlerini kuran Kıbrıslı 

Türkler, Kıbrıs adasının 1974 yılında bölünmesinden sonra Kıbrıs’ın kuzeyinde kendi devletlerini 

kurdular.  İlk olarak Kıbrıs Türk Federe Devleti (KTFD) 13 Şubat 1975 tarihinde, sonrasında ise Kuzey 

Kıbrıs Türk Cumhuriyeti 15 Kasım 1983 tarihinde kuruldu. Kıbrıs Türklerinin kendi devleti olmasına 

rağmen siyasi mücadeleleri bugün halen devam etmektedir.  

 

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti 1983 yılında kurulmasına rağmen bugün resmi olarak yalnızca Türkiye 

tarafından tanınmaktadır. Dünya devletleri tarafından uygulanan ekonomik ambargo ve politik izolasyon 

Kıbrıslı Türklerin yaşamına olumsuz etki etmiş, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ni ekonomik ve politik 

anlamda Türkiye’ye bağımlı hale getirmiştir. Böylece, Kıbrıslı Türklerin siyasi mücadelesi farklı sosyal, 

politik ve ekonomik koşullar ve dönemlerde devam etmiştir.  

 

Medya ise, Kıbrıs Türkünün tarihi boyunca bu farklı siyasi mücadelelerin aracı olarak kullanılmıştır. 

Kıbrıs adasının 1974 yılında bölünmesiyle birlikte Kıbrıs Türk medyası, o dönemde egemen olan 

söylemi yani Kıbrıslı Türklerin kendi devleti sınırları içinde varlığını sürdürdüğünü dünyaya duyurmaya 

çalışmıştır. Yani birçok kişi ‘milli dava’yı savunmuştur. ‘Milli dava’ Kıbrıslı Türklerin ulusal sınırları içinde 

birlikte olması ve ayrı, farklı, bağımsız bir toplum olarak varlığını sürdürebilmesi için siyasi alanda 

verilen bir mücadeledir. Böylece, birçok seçimde Kıbrıslı Türklerin çoğunluğu sağ kanatta bulunan 

partileri desteklemiştir. Fakat, sosyal, politik ve ekonomik şartların gerek Kıbrıs’ın kuzeyinde gerekse de 

Kıbrıs adasının dışında değişmesi, sol kanatta bulunan partilerin güçlenmesine ve çoğunluğun 

sürdürdüğü siyasi mücadelenin değişmesine sebep oldu. Böylece, birçok Kıbrıslı Türkün siyasi 

duruşundaki değişikliklerle birlikte sol kanat partiler ve ideolojileri büyük güç kazanmaya başlamıştır.  

 

Politik, ekonomik ve sosyal faktörlerin değişmesi, kuzeyde ideolojik anlamda radikal bir değişimin 

yaşanmasına neden olmuştur. Ayrıca, sol kanatta bulunan partilerin pozisyonlarının değişmesi ‘milli 

dava’ya alternatif olan söylemlerin güçlenmesini sağlamıştır. 2004 yılında Annan Planı’nı oylamak için 

gerçekleşen referandum ise Kıbrıs Türk siyasi mücadelesinin farklı bir yön aldığının açık bir 

göstergesidir. Bu mücadele, Kıbrıslı Türk ve Rumların Kıbrıs adasında birleşerek yeni bir devlet 

oluşturması ve Kıbrıslı Türklerin de Avrupa Birliği’nin üyesi olması gerektiğini savunmaktadır. Böylece, 

Kuzey Kıbrıs’ta bulunan medya kuruluşları farklı dönemlerde ve farklı sosyal, politik ve ekonomik 

koşullarda önemli siyasi ve ideolojik görevler üstlenmiştir. “Belli görüşler medya tarafından meşru 

kılınırken, diğerleri de gayrı meşru kılınmaktadır” (Parenti, 1993, p. 24). Bu durum Kuzey Kıbrıs’ta 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 3

bulunan gazeteler için de geçerlidir. Çünkü, her gazete Kıbrıs sorunu ve Annan Planı ile ilgili belli 

görüşleri ön plana çıkarmaktadır.  

 

Gazeteler, Kıbrıs sorununun çözümüne ilişkin savundukları siyasi söylemler çerçevesinde üç kategoriye 

ayrılabilir: Kıbrıs Türkünün ayrı ve bağımsız olarak varlığını Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti çatısı 

altında sürdürmesini ve ulusal birliği sağlamasını savunan ve ‘Sağ’ politik söylemi benimsemiş 

gazeteler; Kıbrıs Türkleri ve Rumlarının Kıbrıs adasında bir araya gelerek varlığını sürdürmesini ve 

Avrupa Birliği’nde yer almasını savunan ve ‘Sol’ politik söylemi benimsemiş gazeteler; kendilerini ne 

‘Sağ’ ne de ‘Sol’ görüşe yakın olarak gören gazeteler. Volkan gazetesi ortaklarından Sabahattin İsmail 

(2005) gazetenin Kıbrıs sorununa ilişkin yayın politikasını şöyle açıklıyor: 

 

 

Gazetemizin genel yayın politikası Cumhurbaşkanı Denktaş’ın savunduğu ve genel 

ifadesiyle Kıbrıs davası olarak tanımlanan veya ulusal görüş veya milli görüş diye 

tanımlanan görüşü destekleyen bir gazete, yani Kuzey Kıbrıs, daha da açacak olursak 

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin sonsuza dek yaşamasını savunan ve nasıl bir 

anlaşma olursa olsun bağımsız iki eşit egemen devlet temelinde ve bu devletlerden 

birinin de Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti olması temelinde bir anlaşmayı destekleyen 

bir gazete.     

 

 

Sabahattin İsmail’in de sözlerinden anlaşılacağı gibi Volkan gazetesi Kıbrıs sorununun çözümüne ilişkin 

görüşlerden sağ kanatta yer almaktadır. Afrika Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Şener Levent (2005) 

gazetenin Kıbrıs sorununa ilişkin yayın politikasını şöyle belirtiyor:  

 

 

Şu Kıbrıs çok büyük vahşetin yaşandığı bir yerdir. Çok belalı bir ada, bölünmüş bir 

ada, birçok sorun burada bundan kaynaklanıyor. Buna bir son vermek gerekir. Biz de 

nasıl son verileceğini, verilmesi gerektiğini bu gazetede anlatmaya çalışıyoruz... 

Burada bu ada üzerinde yaşayan bu insanlar sonunda birbirleriye barış içerisinde 

yaşamaya mahkumdurlar. Başka bir durum devam ettiği sürece her zaman çatışma 

tehlikesi vardır.  

 

 

Şener Levent ise Kıbrıs sorunuyla ilgili olarak gazetenin çözümü savunduğunu, bu çözümün ise Rum 

ve Türk halklarının bir arada barış içerisinde yaşayarak başarıya ulaşabileceğini ifade etmektedir. 

Halkın Sesi gazetesi ise özellikle Anan Planının tartışıldığı dönemde kendisini bu iki karşıt görüşün 

ortasında konumlandırmıştır. Gazetenin Yayın Yönetmeni Emin Akkor (2005), yayın politikalarını şöyle 

açıklıyor:   

 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 4

 

Bu süreçte tüm gazeteler örneğin çözüm yanlısı ile çözüm istemeyenler veya 

Annancılar ile plana karşı çıkanlar şeklinde kümeleşip ikiye ayrılmıştır. Halkın Sesi bu 

ayrımın ortasında kalmayı başarmıştır ve hatta o dönemde bize çok suçlamalar 

olmuştu. Her taraftan herkes birilerini yanına çekmeye çalışırken, ortada kalmak pek 

benimsenmemişti o dönemde. Ama Halkın Sesi ısrarla bu şekilde yayınlarını devam 

ettirdi, hatta bu tirajlarına bile yansıdı. Örneğin referandum sürecinde Halkın Sesi’nin 

tirajları önceki dönemlere göre düşmüştü ama buna rağmen yayın politikasından ödün 

vermedi tabii.  

 

 

Bu hareketli siyasi ortamın, bazı gazetelerin tirajlarına olumsuz etkisi olurken, bazı gazetelerin 

tirajlarına da olumlu yansımaları olmuştur. Böylece, sosyal ve politik ortam ile koşulların değişmesiyle 

birlikte, belli gazetelerin misyonlarının da değişikliğe uğraması o gazetelerin tirajlarına olumlu 

yansımıştır. Bu misyon bugün Kıbrıs Türk halkının çoğunluğu tarafından da kabul görmektedir.  

 
Basın, Sahiplik Yapısı ve Yayın Politikaları 
 
Kıbrıs Türk toplumunun siyasi ve ideolojik mücadelesinin farklı bir yön alması, bazı medya 

kuruluşlarının siyasi alanda yürüttükleri yayın politikalarının değişikliğe uğramasında etkili olduğu 

medya yöneticileri tarafından belirtilmektedir. Birçok Kıbrıslı Türkün ‘Çözüm ve Avrupa Birliği’ sloganıyla 

destekledikleri politik duruşun savunulmasına dek, önemli sayıda okuyucusu bulunan gazetelerden 

Kıbrıs ve Kıbrıslı (özel şirketlere ait gazeteler), ‘Sağ’ politik görüşü yayın politikalarında 

benimsemişlerdi. Ancak, yaşanan politik hareketlilikle birlikte Kıbrıs ve Kıbrıslı gazeteleri de siyasi 

anlamda yayın politikalarında değişiklik yapmışlar ve Kıbrıs Türkleri ile Rumların bir araya gelerek 

oluşturacakları çözüm ve Avrupa Birliği’ne üye olunmasını desteklemeye başlamışlardır. Mosco ve 

Reddick’in (1997) öne sürdüğü gibi eleştirel ekonomi-politik, karşıt ve alternatif hareketliliğin kitle iletişim 

araçlarını sosyal ve politik değişimlerin oluşması için kullandığına işaret etmektedir. Bu sebepten ötürü, 

bahsi geçen gazetelerin yayın politikaları da değişikliğe uğrayabilmektedir. Bunun dışında, gazetelerin 

yayın politikalarının değişmesinde farklı etkenlerin de rol oynayabileceği bilinmektedir.  

 

 

Yayın politikasının haber içeriğine etkisi 
 

Gazetelerin yayın politikalarının değişmesinin nedenlerinden birirsi de gazete sahiplerinin çıkarlarının 

değişmesidir. Nitekim Kıbrıs Gazetesi Haber Müdürü Ali Baturay (2005), bu konuda bazı ip uçları 

veriyor: 

 

 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 5

Bir şeylerin olması için toplantı olmasına gerek olmaz, oradan bir işaretle bu değişir. 

Dendi ki, toplum böyle istedi, referandum sürecinde barış yönünde ağırlığı oldu 

toplumun bizde, yayın politikamızı böyle değiştirdik ve o zamandan sonra satışlarda 

bir artış oldu, giderek yükselen bir artış oldu. Bir bakıma, işte oradan da doğruyu 

yaptık, doğru yoldayız diye söylendi. Ama şimdi derler ki, Asil Bey’in geçmiş 

hükümetlerle, Cumhurbaşkanı’yla çıkarları çatıştı, o yüzden buraya döndüler deniyor. 

Geçmişte onlara seçimlerde yardımları da oldu. Asil Bey, iyi olduğu zamanlarda 

seçime katılmaları için, bilinen bir şeydir, para akıttı. Sonrasında bir takım istekleri 

olmuş onlardan yani ve karşılık görmedi de denir. Yani bunun etkisi var mıydı? Her 

şeye rağmen, çözüm istencine rağmen, farklı bir tutum izleyebilir miydi? Herhalde 

biraz zor olurdu çünkü GENÇ TV ve KIBRISLI gazetesi de yayın politikalarını 

değiştirdi. Her ikisi de bir yumuşama gösterdi. Belki de olacaktı ama işte sizin esas 

merak ettiğiniz soru, onun da etkisi olabilir. Çünkü iş adamı, işte, başından geçen 

olaylar var. Belki çıkarının özellikle çözümü çok savundu, çözüm olursa tekrar iş 

kurabileceğini, şu anda yurt dışına çıkamaz onların aşılabileceğini çıkıp televizyonda 

söylemişti inandığı için.  

 

 

Ali Baturay’ın sözlerinden, gazetenin yayın politikasının değişmesinde halkın yaşadığı politik 

hareketliliğin yanında, Kıbrıs gazetesinin sahibi olan Asil Nadir’in ticari çıkarlarının da etkili olduğu 

anlaşılmaktadır. Ayrıca, gazete sahipleri ile gazete yöneticilerinin bilgi üretimi, dağıtımı ve bölüşümü 

süreçleri üzerinde önemli etkisi bulunduğu bilinmektedir. “Son sözü söyleyenler medya sahipleri veya 

onların atadığı üst yöneticilerdir. Eğer çalışanlar bu durumdan memnun olmazlarsa, işlerinden 

ayrılabilirler. Ayrılanların yerleri ise başkaları tarafından doldurulacaktır ...” (Shoemaker & Reese, 1996, 

p. 163). Shoemaker ve Reese’in de belirttiği gibi medya kurumu üzerindeki kontrol ve bilginin üretimiyle 

ilgili kararlar medya kurumunun üst seviyedeki yöneticileri tarafından verilmektedir. Kıbrıs Medya Grubu 

Müdürü ve Yönetim Kurulu üyesi Bilge Nevzat (2005), gazete yönetiminin, gazeteciler ile editörlerin 

günlük çalışmalarına karışmadığını, yönetimin sadece genel yayın politikasıyla ilgili kararı verdiğini 

belirtmektedir. Kıbrıs gazetesi Yazı İşleri Müdürü Başaran Düzgün (2005), haber önceliği, haber içeriği 

ve haberin yayınlanıp yayınlanmayacağına ilişkin kararın gün içerisinde yazı işleri çalışanları ile 

tartışılarak verildiğini, mutabakata varılamama durumlarında ise son sözü genel yayın yönetmeninin 

söylediğini ifade etti. Bu süreç Kıbrıs Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Süleyman Ergüçlü (2005)  

tarafından şöyle açıklanıyor: 

 

 

Gazetenin sahibi bir adamı gazetenin başına oturtup, ondan sonra şunu şöyle 

yapacaksın demez. Kendisinin düşüncelerine uygun davranan ve o düşünceleri 

hayata geçirebilecek birisini alır, oturtur ... Şimdi gazetelerde bilirsiniz, gazeteler 

diktatörlüklerle yönetilir. Yazı işleri müdürü arkadaşımın yardımcıları var. Onlar günlük 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 6

akış içinde çalışmalarını yaparlar ve önerileri ile bana gelirler. En son kararı da ben 

veririm.        

 

 

Süleyman Ergüçlü’nün sözlerinden de anlaşılacağı gibi haber önceliği, haber içeriği ve haberin 

yayınlanıp yayınlanmayacağına ilişkin son karar gazetenin üst yönetimi tarafından verilmektedir. Bu 

durum diğer gazetelerde de aynı şekilde işlemektedir. Yorum Yayıncılık Ltd. adı altında kurulan Vatan 

gazetesinin sahibi ve Genel Yayın Yönetmeni Erten Kasımoğlu (2005), Yorum Yayıncılık’ın bir aile 

şirketi olduğunu ve gerek şirket gerekse de gazeteyle ilgili son kararın kendisi veya oğulları Mehmet 

Kasımoğlu ile Ahmet Kasımoğlu tarafından verildiğini belirtti. Halkın Sesi gazetesinde haber sürecinin 

ise nasıl işlediğini anlatan Emin Akkor (2005), muhabirlerle sürekli istişare halinde olunduğunu, 

yapılacak haberler konusunda ve haberleri nasıl yapacakları konusunda görüş alış verişinde 

bulunduklarını belirtti. Akkor, muhabirin haberi yazıp teslim ettikten sonra, haberin redaksiyonunda 

eksik görülen noktaların tamamlanmak üzere muhabire iade edildiğini belirtti. Eksikler giderildikten 

sonra haberin yayınlanıp yayınlanmayacağına ilişkin kararın Halkın Sesi gazetesi üst yönetimi 

tarafından verildiğini ifade etti. Halkın Sesi gazetesi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Küçük gazetenin 

içeriğiyle de aktif olarak ilgilenmektedir, özellikle manşetten yayınlanacak haber ile ilgili yayın 

yönetmeni ile müzakere ettiklerini ve manşetin bu müzakereler sonucunda belirlendiğini açıkladı. 

Ancak, konsensüse varılamayan durumlarda, manşet Mehmet Küçük’ün belirlediği şekliyle 

yayımlanmaktadır (Küçük, 2005). 

 

 

Gazetecilerin Özerkliği 
 

Gazetecilerin ifade özgürlüğü toplumda demokrasinin ilerlemesi ve yerleşmesi açısından çok önemlidir. 

Medya kuruluşlarında çalışanların özerkliği ekonomi-politikçiler tarafından da önemle ele alınan bir 

konudur. Ekonomi-politikçiler, “geniş ekonomik yapı sonucunda bu özerkliğin ne kadarının 

uygulandığını... ve ne dereceye kadar medyanın ekonomik yapısının bazı anlatım formlarını 

engellediğini ortaya çıkarmaya çalışmaktadır” (Golding & Murdock, 1991, p. 26). Kuzey Kıbrıs’ta basın 

çalışanları veya gazetecilerin özerkliği birkaç farklı açıdan sınırlandırılmaktadır. Bu sınırlılıkların sebebi 

politik ve ekonomik faktörler olarak gösterilebilmektedir.  

 

Politik nedenlerin haber içeriğinin şekillenmesinde oldukça önemli rolü vardır. Baturay, bu konuyu 

Kıbrıs gazetesi açısından şöyle açıklamaktadır: “Manşete haber seçilirken, tabii bu söylediklerim daha 

çok seçimlerde olan şeylerdi ... hükümeti destekleyecekse burası, onların icraatlarına daha çok yer 

verir, eleştiri gereken şeylerde de ölçülü olur.” Doyle’nin (2002, p. 173) ortaya koyduğu gibi: “Popüler 

medyayı kontrol edenler politik ünü ve kariyeri meydana getirmek veya sona erdirmek gücüne sahiptir.” 

Kuzey Kıbrıs’ta en yüksek tiraj ve reklam gelirine sahip olan gazete Kıbrıs gazetesidir. Baturay (2005), 

Kıbrıs gazetesinin çok kârlı bir gazete olduğunu ve gazetenin isterse hükümet kuracak, isterse de 

hükümet bozacak güce sahip olduğunu belirtmiştir. Bu anlamda Kıbrıs gazetesi, toplumda siyasi 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 7

hareketliliği sağlayabilecek bir güce sahiptir. Bu gücün farklı çıkarlar doğrultusunda kullanılması durumu 

haber sürecini etkileyecektir.  

 

Gazetecilerin önündeki diğer bir sınırlılık ise ekonomik sebeplerden kaynaklanmaktadır. Ekonomik 

sebeplerden bir tanesi gazete sahibinin ekonomik çıkarlarıyla açıklanmaktadır. Bunu açmak gerekirse, 

medya kuruluşunun veya gazetenin sahibi kendi ekonomik çıkarlarını korumak amacıyla haberlerin 

içeriği üzerinde kontrol sağlamaya çalışır ve kendi çıkarlarına ters düşen haberlerin yayınlanmaması 

için gazeteciler üzerinde baskı oluşturur. Baturay (2005), gazete sahibinin haberlere müdahalesini şöyle 

açıkladı:  

 

 

Elbette ki o iş adamıdır, burası da güçlü bir yayın organıdır ve o kendi çıkarlarına ters 

olacak haberlerin çıkmasını istemez. Burası da onları bilir, müdürler bilir, biz biliriz ona 

göre bir sansür, bir düzenleme var, ona göre yaparız. Onun dışında bilmediğimiz ve 

kendisinin yeni gelişen bir şeyi olursa gene uyarır burayı. 

 

 

Gazetecilerin ifadelerinin sınırlanmasına sebep olan diğer bir ekonomik neden reklamlardır. Reklamı 

gazetede yayınlanan bir şirket, o gazetenin gelir kaynaklarından birini oluşturmaktadır. Gazete de gelir 

kaynaklarının azalmasını değil, artmasını sağlamaya çalıştığı için, bir haberin içeriği gazeteye reklam 

veren şirket ile ilgili önemli derecede olumsuz bir etki yaratıyorsa, o haberin yayımlanması medya 

sahibi tarafından engellenebilir. Böylece gazetenin, dolayısıyla medya patronunun ekonomik çıkarları 

nedeniyle reklam şirketleri gazetede yayımlanacak olan haberlerin içeriklerinin şekillenmesinde önemli 

bir rol oynamaktadırlar. Tılıç (2001, p. 52), “medya iki pazara girmek durumundadır: medya kuruluşları 

kendi ürünlerini kitleye satmak ve kitleyi de reklam şirketlerine satmak zorundadır” demektedir. Kuzey 

Kıbrıs’ta siyasi parti gazeteleri dışında olan gazeteler, haber içeriklerinde bu iki pazarı gözetmektedirler. 

Akkor (2005), bir şirketin reklamı gazetede yayımlanıyorsa ve daha sonra o şirketin talebi üzerine şirket 

ile ilgili haberin yayımlanması isteniyorsa, bu haberin genellikle gazeteler tarafından yayımlandığını, 

çünkü gazetelerin reklam veren şirketleri kaybetmek yani gelirlerini azaltmak istemediklerini 

belirtmektedir. Nevzat (2005), Kıbrıs medya grubunun Kuzey Kıbrıs’ta bulunan en kârlı medya kuruluşu 

olduğunu ve gelirlerini de tiraj, reklamlar ve Türkiye’den gelen gazetelerin dağıtımından elde ettiğini 

belirtti. Reklamlar, Kuzey Kıbrıs’ta bulunan birçok gazetenin en büyük gelirlerinden birini 

oluşturmaktadır. Baturay (2005), reklamlarını Kıbrıs gazetesine veren şirketler tarafından gelen 

baskılara değindi:  

 

 

Ne olur bizim etkinliğimizi de izleyin falan derler. Müdürler der ki, bir şekilde buraya da 

gönderin bir yerde çıksın. Bu masum olanı, yani bir sayfaya yerleştirebilirsiniz ama bir 

de kötü bir şey olabilir ve onu yayınlayamazsın, o da müdahale eder çünkü bizim çok 

iyi bir müşterimizdir, yani ilişkilerimiz bozulur falan diye. Ben kesinlikle böyle şeylere 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 8

karar vermem hatta yayınlayacak gibi hareket ederim. Toplantıya götürürüm orada 

savunurum, ikna olursa işte Başaran Bey onlara bir baskı gelmezse yayınlarlar. Ama 

zaman zaman ya onların en büyük patronları ile olan ikili ilişkileri baskın olur, ya reklam 

verdikleri için onları kırmamaları gerektiği baskın olur. 

 

 

Ali Baturay’ın da belirttiği gibi reklamlarını gazetede yayımlatan şirketler, zaman zaman haber 

içeriklerinin şekillenmesinde veya yayımlanıp yayımlanmamasında etkili olabiliyorlar. Bu durum gelirinin 

büyük bir kısmı reklamlardan sağlanan gazeteler için sorun teşkil etmektedir. Ancak, Afrika gazetesi 

genel yayın yönetmeni Şener Levent (2005), böyle bir sorunları bulunmadığını belirtmektedir. Çünkü, 

reklamdan hiçbir kazanç elde etmediklerini, şirket sahiplerinin kendi reklamlarını Afrika gazetesinde 

yayımlamaktan çekindiklerini ve gelirlerinin sadece gazetenin tirajından sağlandığını belirtmektedir.  

 

15 Aralık 2001 tarihine kadar bugünkü Afrika gazetesinin ismi Avrupa gazetesiydi. Şener Levent, Rauf 

Raif Denktaş aleyhinde gazetede yayımlanmış yazılar sebebiyle Avrupa gazetesinin Denktaş tarafından 

dava edildiğini ve mahkeme sonucunda Denktaş’ın haklı bulunarak, Avrupa gazetesinin tüm mal 

varlığına, ayrıca gazeteden elde edilen kazanca el konulduğunu açıkladı. Böylece, Avrupa gazetesinin 

sahibi olan Şener Levent yeni bir şirket kurma kararı alarak, Afrika gazetesiyle yayın hayatına ara 

vermeden devam ettiklerini ifade etti. Yeni şirketin ve bu yeni şirket çatısı altında yayınlarını sürdüren 

Afrika gazetesinin esas sahibi Şener Levent olmasına rağmen, şirketin ve gazetenin resmi sahibi Ali 

Osman Tabak olarak görünmektedir. Şener Levent (2005) bu değişikliğin sebebini, açılan davalar 

sonucunda alınan haciz kararına bağlamaktadır.  

 

Yayın politikasından dolayı gazetenin iki kez bombalandığını belirten Levent, şirket sahiplerinin de 

bahsedilen sebeplerden dolayı reklamlarını Afrika gazetesinde yayımlatmaktan kaçındıklarını açıkladı. 

Levent, ideolojileri gazetenin yayın politikasıyla paralel olan sadece birkaç şirketin reklamlarını Afrika 

gazetesinde yayımlattığını, bunların amaçlarının ise gazeteye destek vermek olduğunu belirtti (Levent, 

2005).   

 

 

Parti Gazeteleri 
 

Gazetelerin gelirleri sahiplik yapılarıyla ilişkili olarak değişmektedir. Siyasi parti gazetelerinin gelirleri 

çoğunlukla bağlı oldukları partinin finansal desteğine bağlıdır. Toplumcu Kurtuluş Partisi’nin (TKP) yayın 

organı olan Ortam Gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni ve TKP’nin Genel Sekreteri Mehmet Davulcu 

(2005), gazeteyle ilgili olarak şunları söyledi:  

 

 

Ortam gazetesi TKP’nin gazetesidir... TKP’nin malıdır. Ancak, gazetenin yayın 

politikasını Toplumcu Kurtuluş Partisi belirlemiyor. Burada çalışan kadro belirler ve bu 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 9

TKP’nin yayın politikası TKP’nin siyasi çizgisi ile bir paralellik arz eder. Kendiliğinden 

böyle bir olay olur, çünkü buradaki dünyayı da algılama TKP ile paraleldir... 8 tane 

ortağı var şirketin, bu ortaklar sürekli aynı kişiler değil. Parti yönetiminde veya işte 

partinin üst düzeylerinde bulunan kişilerden oluşur. Parti yönetiminden uzaklaşınca o 

ortaklardan birileri parti yönetimine yeni gelenlerden birilerine devrede devrede bu 

şekilde dönüp gidiyor... Günlük gazeteler içinde şu sıralar en dar kadroyla çalışan 

Ortam’dır. Ekonomik ve dönemsel olaylardır bunlar. Yani geçmişte Yeni Düzen de 

bizim gibiydi, hatta bizden daha dar olanaklarla çalışırdı. Şimdi Yeni Düzen bize on kat 

fark attı personel anlamında, bu biraz da mülkiyet ilişkisidir ve siyasi partilerin zaman 

zaman inişleri çıkışlarıyla bağlantılı.   

 

 

Yukarıda da belirtildiği gibi, sahibi siyasi parti olan gazetelerin gelirleri veya gazetede yeterli personeli 

çalıştırma olanağı, o gazetenin bağlı bulunduğu partinin konumuyla yakından ilişkilidir. Güneş gazetesi 

bugün muhalefette bulunan Ulusal Birlik Partisi’nin yayın organı olarak çalışmalarını sürdürmektedir. 

Sınırlı sayıda çalışanı bulunan Güneş gazetesinin ekonomik geliri de çok kısıtlıdır. Güneş gazetesi 

Genel Yayın Yönetmeni Erol Öney, UBP tabanına uygun bir yayın politikası izlediklerini, bunun da 

milliyetçi çizgide bir yayın politikası olduğunu açıkladı. Ancak, bunun da diğer partilerin haberlerinin 

yayımlanmayacağı anlamına gelmediğini, sadece önem verilen görüşlerin ön sayfalarda 

yayımlandığını, diğerlerinin ise arka sayfalarda verildiğini belirtti (Öney, 2005). Yeni Düzen gazetesinin 

Genel Yayın Yönetmeni Cenk Mutluyakalı (2005) ise, gazetenin resmi sahibinin Cumhuriyetçi Türk 

Partisi olmasına rağmen, partiden bağımsız olduklarını şu sözlerle ifade etti:   

 

 

Bu gazetenin sahibi Cumhuriyetçi Türk Partililerdir. Bu gazeteyi onlar kurdular, 

hissedarları onlardır, yani elbette ki onlar ön ayak olacak, onlar destekleyecekler. Ama 

şu anda Cumhuriyetçi Türk Partisi’nin resmi ama bağımsız bir gazetesidir. Yeni Düzen 

yayın politikasında, yayın içeriğini kesinlikle buradaki yazı işleri sorumlusu, haber 

merkezi üstlenir. Hiçbir müdahalesi, hiçbir koşulda olmaz partinin ve zaten partiyi 

temsilen biri de yoktur burada. Yani ben o zaman daha partinin üyesi değildim, ben 

profesyonel gazeteciydim... Burası taraftır, barıştan yana, Kıbrıs sorununun 

sonuçlanmasından yana, birleşik bir Kıbrıs partisi, taraftır zaten, amacı odur, kuruluş 

amacı odur, yeni bir düzendir kuruluş amacı. Bu gazete partizanlığa karşıdır, 

adaletsizliğe karşıdır. Kıbrıs sorununda çözümü savunur.  

 

 

Yeni Düzen gazetesinin Cumhuriyetçi Türk Partisine ait bir gazete olduğunu ve taraf olduğunu, ancak 

zaman zaman CTP’nin pek de hoşuna gitmeyecek haberleri de yayımladıklarını belirten Cenk 

Mutluyakalı (2005), sözlerine şunları ekledi:  

 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 10

 

Aslolan bağımsız olmak, objektif olmak. Taraf olmak, sonuçta her yerde bir sahiplik 

yapısı var. İşte parti olunca sanki başka bir şeydir. Her kurumun bir sahiplik yapısı var. 

Sahibinin düşünceleri var, bir vizyonu var, görüşü var ve o sahiplik yapısı içinde 

kendine uygun, kendinin güvendiği kişiler seçiyor, onlara güveniyor, onlara yetki 

veriyor, onlar da yetkilerini kullanarak yapıyorlar.   

 

 

Cenk Mutluyakalı, Yeni Düzen gazetesinin bir siyasi partiye ait olmasına rağmen, önemli olanın objektif 

gazetecilik yapabilmek olduğunu vurguladı. Ortam gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mehmet Davulcu 

(2005) ise bu konudaki görüşlerini şöyle anlattı:  

 

 

Gazeteci tarafsız mıdır? Biz bu açıdan baktığımızda da tarafsız insan yoktur, tarafsız 

gazeteci yoktur. Gazetecinin nereden yana taraf olduğuna bakmak lazımdır. Gazeteci 

ben tarafsızım derse yalan söyler, doğru değildir o. Gazetecinin taraflı olması gerekir, 

taraf olması gerekir, öyledir de, tüm gazeteciler taraflıdır.  

 

 

Tarafsız gazetecinin olmadığını ve tarafsız olmak yerine gazetecilerin taraflı olması gerektiğini 

vurgulayan Mehmet Davulcu, bunlara ek olarak önemli olanın gazetecinin kimden yana taraf olduğunun 

bilinmesidir diyor. Gerçekten de Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bulunan bütün gazetelerin Kıbrıs 

konusunda belli bir çizgide oldukları ve siyasi haberlerinde de belli ideolojileri savunarak bu konuda 

taraf oldukları anlaşılmaktadır. Ancak, haber sürecinde gazetecilerin, ‘objektif olmak’ ile belli konularda 

‘taraf olmak’ kavramlarını ayrı tuttukları görülmekte ve taraf olmanın objektif haber yazmayı 

etkilemeyeceği görüşü yapılan görüşmelerden de anlaşılmaktadır. 

 

 

Sonuç 
 

Kıbrıs Türk basınında sahiplik yapısının ve gazetenin ideolojik anlamdaki yayın politikasının, haber 

önemi, haber içeriği ve haber sıralamasında etkili olduğu anlaşılmaktadır. Haber sürecindeki bu etki 

gazete çalışanları tarafından bazen doğrudan hissedilmekte, bazen ise herhangi bir baskı veya 

yaptırıma gerek kalmadan gazete çalışanları (gazeteciler, haber müdürü, yazı işleri müdürü, genel 

yayın yönetmeni) tarafından, gazetenin sahiplik yapısı ve siyasi anlamdaki yayın politikasına uygun bir 

şekilde yürütülmektedir. Haber süreci üzerindeki bu etki toplumun demokratik yapısıyla 

uyuşmamaktadır. Ancak, Kıbrıs Türk basınının geneline bakıldığında, farklı ideolojileri savunan ve 

gelişmelere farklı bakış açılarıyla yaklaşan basın kuruluşlarının karşımıza çıktığı görülmektedir. 

Doyle’ye (2002, p. 172) göre, “medyanın sahiplik yapısının çeşitliliği, siyasi ve kültürel çoğulculuğun 

sağlanmasında en önemli şartlardan bir tanesidir.” Kıbrıs Türk gazetelerinin farklı siyasi ve ideolojik 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 11

duruşlara sahip olması, farklı görüşlerin temsiline imkân sağlamaktadır. “Bu süreçler demokrasinin 

yerleşmesine, ilerlemiş eşitliğe, ekonomik, politik, sosyal ve kültürel konularla ilgili karar süreçlerinde 

katılımın sağlanmasına katkıda bulunmaktadır” (Mosco & Reddick, p. 22). Böylece, Kıbrıs Türk basını 

farklı sahiplik yapılarının bulunduğu gazetelerle, aynı haberleri farklı bakış açılarıyla aktararak, ideal 

demokratik toplumun oluşabilmesi sürecini desteklemektedir.  

 
 
Notlar 
(1) Bu makale, 7-9 Aralık 2005 tarihinde Ankara’da düzenlenen Sosyal Bilimler Kongresi’nin “Kıbrıs Türk 
Medyası ve Gazeteciler” başlıklı oturumunda sunulan bildiri metnidir. 
  
(2) Afrika gazetesi 17 Eylül 1997 tarihinde Avrupa gazetesi olarak yayın hayatına başlar. Gazetenin 
kuruluş amacı, gazetenin sahibi Şener Levent tarafından şöyle açıklanmıştır: “Basında bulunan 
boşluğu, söylenmeyen ve yazılmayan şeyleri yazarak doldurmak; oluşmuş olan tabuları kırmak ve 
insanların konuşmaya korktuğu şeyleri dile getirmek.” Küçük bir kadroyla çalışan Afrika gazetesinin iç 
sayfaları genelde TAK’tan gelen haberlerden oluşmaktadır. Siyasi anlamda uç solda bir yayın politikası 
olduğu bilinen Afrika gazetesinin manşet ve köşe yazıları, gazetenin  duruşunu belirlemektedir. Beş 
kişilik gazeteci kadrosuyla yayınlarını sürdüren Afrika gazetesi tiraj açısından bazen ikinci, bazen de 
üçüncü sırada gelmektedir.  
 
(3) Ulusal Birlik Partisi’nin Güneş gazetesinden önceki yayın organı Birlik gazetesiydi, ancak ekonomik 
sıkıntılar nedeniyle Birlik gazetesi kapandı. 2004 yılında Ulusal Birlik Partisi milletvekillerinin ön ayak 
olmasıyla gazete yeni ismiyle yani Güneş gazetesi olarak tekrar yayınlarına başladı. Birkaç kişinin 
çalıştığı gazetenin içeriğini, zaman zaman özel haberler yanında Ulusal Birlik Partisi yönetiminin yaptığı 
açıklamalar ile ajans haberleri oluşturmaktadır. Gazetenin yayın politikası, milliyetçi çizgide Kuzey 
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin varlığını ve bütünlüğünü savunmaktır. 
 
(4) Halkın Sesi gazetesi 14 Mart 1942 tarihinde Dr. Fazıl Küçük tarafından kurulmuştur. Gazete 
yıllarca diğer gazetelere oranla yüksek bir tiraja sahipti. Dr. Fazıl Küçük’ün vefat etmesiyle 
gazete eski tirajını yakalayamamıştır. Bugün, Dr. Fazıl Küçük’ün torunu Selen Süheyla Küçük 
gazetenin sahibi olarak görünmektedir, gazetenin yönetimi ise Dr. Fazıl Küçük’ün oğlu Mehmet 
Küçük tarafından yürütülmektedir. Halkın Sesi gazetesinin yazı işlerinde yedi gazeteci 
çalışmaktadır. Gazete, tirajı açısından en çok satan ikinci gazete olarak bilinmektedir.    
 
(5) Kıbrıs gazetesi, Kıbrıs Medya Grubu Ltd. adı altında 11 Temmuz 1989 tarihinde işadamı Asil Nadir 
tarafından kurulmuştur. Kıbrıs Medya grubu Kıbrıs gazetesi, Kıbrıs FM, Kıbrıs TV ve A-G Graphics 
isimli baskı işleriyle uğraşan şirket ile Yay-Sat isimli dağıtım işleriyle uğraşan şirketlerin bir araya 
gelmesiyle oluşmuştur. Bugün, Kıbrıs gazetenin tüm yönetsel işleri Asil Nadir’in kız kardeşi ve aynı 
zamanda Kıbrıs Medya grubu yönetim kurulu üyesi Bilge Nevzat tarafından yürütülmektedir. Kıbrıs 
gazetesi bugün Kıbrıs Türk basınında 26 kişilik ekibiyle en geniş kadroya sahip ve en çok satan 
gazetedir. Hafta içi 8000 ile 9000 arasında değişen tirajı hafta sonu 10,000 ile 12,000 arasında 
seyretmektedir.  
 
(6) Ortam gazetesi 19 Nisan 1981 tarihinde, Toplumcu Ltd. adı altında Toplumcu Kurtuluş Partililer 
tarafından kurulmuştur. Ortam gazetesi de sınırlı sayıdaki kadrosuyla gazeteyi yayına hazırlamaktadır. 
Gazetenin Genel Yayın Yönetmeni Mehmet Davulcu, gazetenin yayın politikasının Toplumcu Kurtuluş 
Partisiyle paralel olduğunu, dolayısıyla sol çizgide yayın yapan gazetelerin en önde geleni olduklarını 
ifade etmektedir. 
 
(7) Vatan gazetesi, Yorum Yayıncılık şirketi adı altında 1 Mayıs 1991 tarihinde Erten Kasımoğlu 
tarafından kurulmuştur. Yorum Yayıncılık, Comment Graphics matbaa işleriyle uğraşan bir şirket ile 
Vatan gazetesinin bir araya gelmesinden oluşan bir şirkettir. Yorum Yayıncılığın bir aile şirketi olduğunu 
belirten Erten Kasımoğlu, gerek şirket gerekse de gazeteyle ilgili son kararın kendisi veya oğulları 
Mehmet Kasımoğlu ile Ahmet Kasımoğlu tarafından verildiğini belirtmektedir. Tirajı 1000 dolaylarında 
olan Vatan gazetesi dört gazeteciden oluşan küçük bir kadro ile yayınlarını sürdürmektedir.  
 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 12

(8) Volkan gazetesi 12 Aralık 2001 tarihinde Volkan Basın Yayın Limited adı altında kurulmuştur. Dört 
tane hissedarı olan şirket, kısıtlı imkanlarla gazeteyi yayımlamaktadır. 20 sayfalık bir gazete olarak 
yayımlanan Volkan gazetesinin personel gideri gazetenin yaşayabilmesi için minimuma düşürülmüştür. 
Gazetede sayfaları yapan iki kişi ile bir de sekreter bulunmaktadır. Gazetenin diğer her şeyiyle ilgilenen 
yani gazetenin her gün basım aşamasına gelmesini sağlayan kişiler ise gazete ortaklarından 
Sabahattin İsmail ile Aydın Akkurt’tur.  
 
(9) 12 Aralık 1975 tarihinde Cumhuriyetçi Tük Partililer tarafından kurulan Yeni Düzen gazetesinin ilk 
yıllarında parti bülteni gibi yayımlandığını, şimdi ise gazetenin her türlü habere yer verdiğini belirten 
Genel Yayın Yönetmeni Cenk Mutluyakalı, Yeni Düzen gazetesinin Cumhuriyetçi Türk Partisinin resmi 
ama partiden bağımsız bir gazetesi olduğunu ve yayın içeriğine hiç bir şekilde müdahale edilmediğini, 
hatta zaman zaman Cumhuriyetçi Türk Partililerinin hoşuna gitmeyecek yayınlar da yaptıklarını 
savunmaktadır. Kıbrıs gazetesinden sonra ikinci geniş kadroya sahip olan Yeni Düzen gazetesi, günlük 
2750 baskısıyla renkli olarak 40 sayfa basılmaktadır. Sol çizgide yayınlarını sürdüren Yeni Düzen 
gazetesi, Kıbrıs’ta barışı ve çözümü savunmakta, Birleşik bir Kıbrıs için mücadele vermektedir.  
 
 
Kaynakça. 
 
Doyle, G. (2002). Media Ownership: The Economics and Politics of Convergence and 
Concentration in the UK and European Media. London: Sage Publication.   
 
Golding, P. & Murdock, G. (1991). “Culture, Communications, and Political Economy,” Mass 
Media and Society içinde. Der., J. Curran & M. Gurevitch. London: Edward Arnold.  
 
Meehan, E.R., V. Mosco, ve J. Wasco (1995). “Rethinking Politikal Economy: Change and 
Continuity,” Journal of Communication, Güz, s. 105-115. 
  
Mosco, V. ve A. Reddick (1997). “Political Economy, Communication, and Policy,” 
Democratizing Communication?: Comparative Perspectives on Information and Power 
içinde. Der., M. Bailie ve D. Winseck. New Jersey: Hampton Press, s. 10-12.  
 
Parenti, M. (1993). Inventing Reality the Politics of News Media. New York: St. Martin’s 
Press.  
 
Schiller, H. I. (1983, Summer). “Critical Research in the Information Age”. Journal of 
Communication. 
 
Shoemaker, P.J. ve S.D. Reese (1996). Mediating the Message: Theories of Influences on 
Mass Media Content. Longman: USA 
 
Stephen, M. (1997). The Cyprus Question. London: The British – Northern Cyprus 
Parliamentary Group.  
 
Tılıç, D. (2001). “An Attempt to Develop a Model for Understanding the Functioning of the 
Media,” İletişim, sayı: 9, s, 41-46. 
 
Akkor, E. (2005). Yüz yüze görüşme. Halkın Sesi Gazetesi Yayın Yönetmeni, 08 Mayıs. 
 
Baturay, A. (2005). Yüz yüze görüşme. Kıbrıs Gazetesi Haber Müdürü, 22 Nisan. 
 
Davulcu, M. (2005). Yüz yüze görüşme. Ortam Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni, 12 Nisan. 
 
Düzgün, B. (2005). Yüz yüze görüşme. Kıbrıs Gazetesi Yazı İşleri Müdürü, 10 Mayıs. 
 
Ergüçlü, S. (2005). Yüz yüze görüşme. Kıbrıs Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni, 10 Mayıs. 
 
İsmail, S. (2005). Yüz yüze görüşme.  Volkan Gazetesi sahiplerinden, 13 Nisan. 
 
Kasımoğlu, E. (2005). Yüz yüze görüşme. Vatan Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni, 20 Nisan. 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 13

 
Küçük, M. (2005). Yüz yüze görüşme. Halkın Sesi Gazetesi Yönetim Kurulu Başkanı, 08 Mayıs. 
 
Levent, Ş. (2005). Yüz yüze görüşme. Afrika Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni, 06 Nisan. 
 
Mutluyakalı, C. (2005). Yüz yüze görüşme. Yeni Düzen Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni, 12 
Nisan. 
 
Nevzat, B. (2005). Yüz yüze görüşme. Kıbrıs Medya Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel 
Müdürü, 27 Nisan. 
 
Öney, E. (2005). Yüz yüze görüşme. Güneş Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni. 
 
Yazar hakkında 

Eda Hançer, Doğu Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Görevlisidir ve İletişim anabilim 
dalında doktora yapmaktadır.  
 


