
  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

40 
 

POLITICS AND THE TURKISH PRESS IN THE 2000s:  

FROM “AKP” TO “AK Parti” 

 

Salih BAYRAM 

Yalova University  

Department of International Relations 

Yalova 

 
ASTRACT 

This article uses a unique feature of Turkish politics, the differing practices of the supporters and 

opponents of the governing party regarding the abbreviations “AK Parti” and “AKP”, to examine the 

course of the relationship between the JDP and the press through the 2002, 2007 and 2011 elections. 

After establishing the validity of the measure, the article applies it to the press coverage on the 

elections eves, and finds that the JDP faced a very hostile press environment prior to the 2002 

elections, which was somewhat moderated prior to the 2007 elections, before turning strongly positive 

prior to the 2011 elections. The article also evaluates some of the explanations for this radical shift 

from a very hostile press environment in 2002 to a very friendly press environment in 2011, and 

argues that the increase in the vote share of the party, changes in the ownership of some press outlets, 

increases in the circulation rates of some pro-AKP papers, and the government pressure are all 

legitimate explanations.  

Keywords: Turkish press, content analysis, Justice and Development Party 

 

Türkiye’de 2000’li Yıllarda Habercilik ve Siyaset: AKP’den AK Parti’ye 

ÖZET 

Bu makale, Adalet ve Kalkınma Partisi’nin ismi kısaltılırken partinin destekçilerinin ve karşıtlarının 

çoğunlukla farklı ifadeleri tercih etmesi olgusundan yola çıkarak, iktidar partisi ile basın arasındaki 

ilişkilerin 2002, 2007 ve 2011 seçimleri öncesindeki seyrini incelemektedir. Öncelikle kullanılan 

yöntemin geçerliliği daha ayrıntılı içerik analizi yapan mevcut çalışmalarla karşılaştırılarak 

gösterilmiş, sonrasında ise seçim öncesi dönemlerde günlük gazetelerde çıkan ilgili haber ve yorumlar 

incelenmiştir. Bunun sonucunda genel olarak Türk basınında Adalet ve Kalkınma Partisi’ne yönelik 

tutumun 2002 seçimleri öncesinde son derece negatif olduğu, 2007 seçimleri öncesinde bir miktar 

ılımlılaştığı, 2011 seçimleri öncesinde ise son derece olumlu olduğu bulunmuştur. Makale ayrıca bu 

büyük değişimin nedenleri üzerine de fikir yürütmekte ve partinin oy oranındaki artış, bazı gazetelerin 

sahiplik yapısının değişmesi, parti hakkında genel olarak olumlu haberler yapan bazı gazetelerin 

tirajlarının artması ve hükümet baskısı açıklamalarının hepsinin geçerli olabileceğini ileri sürmektedir. 

Anahtar Kelimeler: Türk basını, içerik analizi, Adalet ve Kalkınma Partisi 

 

 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

41 
 

Introduction 

As of this writing, the Justice and Development Party (JDP) of Turkey has already 

congratulated its decade in power. Throughout this period, its relations with the press waxed 

and waned, but overall, it was antagonistic. The Prime Minister himself picked up fights with 

press barons,
1
 sued individual journalists, and on many occasions, did not spare his words in 

criticizing the attitude of the press towards his party and his government. Indeed, it was one of 

truisms of the early years of the JDP government that the party came to power “despite the 

media.”
2
 In turn, some of the press was ruthless in its criticism of the party, and they did not 

spare any words either.  

This article aims to chart the relationship between the JDP and the Turkish press from 

2002 to 2011. In doing so, it will exploit a unique feature of the name of the party, “Adalet ve 

Kalkınma Partisi” in Turkish, which can be abbreviated either as ““AKP”” from the initials, 

as is the common practice in Turkish, or as ““AK Parti”,” which is the official abbreviation. 

“AK” as a word means white or clean in Turkish, hinting that the party is spotless, not 

affiliated with the corrupt practices of the earlier parties. From the very beginning, the 

supporters of the party were careful to use the official abbreviation, ““AK Parti”,” and the 

opponents to use the acronym form, ““AKP”.” 

Because this also applies to media actors, it is the methodological claim of this article 

that we can use the ratio of the word ““AK Parti”” to “AKP” as a measure of the pro-AKP 

slant. Similarly, the ratio of “AKP” to ““AK Parti”” can be used as a measure of the anti-AKP 

slant. In the methodology section below, I substantiate this claim and examine the validity of 

this measure by comparing its results with the results of more detailed analyses of content. 

After establishing the validity of the measure, I apply it to the newspaper coverage of the JDP 

in the years prior to the 2002, 2007 and 2011 general elections, using the websites of all the 

national dailies with a web presence, which allows us to examine the trajectory of the 

relationship between the JDP and the daily press in some detail. First, however, a review of 

the relevant literature is due. 

 

                                                           
1
 The fierce fight in 2008 between Erdoğan and Aydın Doğan, the biggest media mogul in Turkey, 

attracted a lot of attention. For two articles specifically on this subject, see Işık and Börekçi (2009) and Hawks 

(2011).  

 
2
 “As you know, we, AK Party, came to power despite the media’, Erdoğan  is reported as saying in a 

story on the official website of the party, going on to argue that “the visual media is deceptive, and the print 

media is open to manipulation” (AK Parti, n.d.). 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

42 
 

Pertinent Literature 

In an article on the media and politics in Turkey, Kaya and Çakmur (2010) provide a 

review of the course of the relationship between the JDP and the mainstream media. They 

argue that in the beginning, “Nearly all of the mainstream media endeavored to legitimize the 

party and its leader,” and “Hürriyet of Doğan Group, known as the ‘flag-ship’ of Turkish 

media hailed the formation of the AKP as an antidote to the Islamists and shrinking political 

center” (p. 531). At the same time, ‘The media were criticizing [‘the traditional parties of the 

center-right and center-left’] severely and systematically” (Kaya & Çakmur, 2010, p. 531), 

resulting in net support for the party, however indirect. Later, the party entered the 2007 

elections with “an unprecedented media backing,” the authors argue, because of its control of 

the state television, the seizure of the assets of the second biggest media conglomerate ATV-

Sabah by the SDIF (Savings Deposit Insurance Fund), and more importantly, an “entente 

cordiale” between the party and the mainstream media, as a result of which “most of the 

mainstream media displayed a clear pro-government slant” (Kaya & Çakmur, 2010, p. 532). 

However, according to the authors (Kaya & Çakmur, 2010, p. 532), ‘the situation changed 

dramatically following the AKP’s landslide victory in the general election of July 22, 2007. 

Encouraged by the evidence of public support and confident of the solid majority in the 

parliament, AKP abandoned its consensus-building policies. The party no longer felt the need 

to make concessions to the big capital, including the big capital with media interests, which 

resulted in clashes with the Doğan group over development permits and oil refineries. In 

retaliation, Doğan newspapers’ coverage of the party turned negative, especially concerning 

the Deniz Feneri e.V. trial in Germany with alleged links to the party members and 

bureaucrats, and the group was in turn heavily fined for tax irregularities, seen by many as 

evidence of the government’s pressure on media. In sum, the picture Kaya and Çakmur 

(2010) draw is one of cordial relations between the JDP and the mainstream media from the 

beginning through the 2007 elections, which ended after the party’s landslide victory and 

gave way to a more confrontational relationship. 

Aslı Tunç (2010), another author who observes a significant change during the JDP’s 

second term, argues,  “After 2007, especially during the Justice and Development Party’s 

(AKP) second tenure, the structure of media changed radically with the increase of media 

outlets openly supporting government policies and with AKP’s move toward a more 

authoritarian control of the media” (p.645). The sale of the ATV-Sabah media group to Çalık 

Holding, a group close to the governing party, “has been interpreted as the Prime Minister’s 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

43 
 

Berlusconiesque firm grip on the media” (Tunç, 2010, p. 645) because Erdoğan’s son-in-law, 

Berat Albayrak is the CEO of Çalık Holding. The author also calls attention to the connection 

between Doğan papers’ coverage of some corruption allegations and the tax fine imposed on 

the group.
3
 Thus, Tunç (2010) agrees with Kaya and Çakmur (2010) that there has been a 

significant change in the JDP’s relations with the media following the 2007 elections, but she 

focuses more on the “control over media” aspect than “confrontation with the big capital,” 

and she makes no claim that prior to the 2007, the relations were cordial. To the contrary, her 

account seems to suggest that overall, the party faced a friendlier press environment after the 

elections compared to before, especially with the increase of media outlets openly supporting 

government policies (Tunç, 2010).  

Another account of the relations between the JDP and the press is provided by Çağlayan 

(2010) in her content analysis comparing the coverage of the party in some selected 

newspapers prior to the 2002 and 2007 elections, the former when the party was contending 

for power for the first time, and the latter after five years in government. Çağlayan (2010) 

finds that the party “did not have a very strong media backing” prior to the 2002 elections 

except for indirect support because the other parties were severely criticized, but “there was a 

completely different outlook” on the eve of the 2007 elections, when Sabah was under the 

control of the SDIF, and “the remaining mainstream media outlets were exhibiting a political 

slant clearly in favour of the majority party” (p.94). She goes on to argue that “This media 

support had an irrefutable share in the landslide 2007 election victory of the AKP” (Çağlayan, 

2010, p. 99). Çağlayan’s (2010) conclusions, based on a content analysis of four newspapers, 

seem to be in overall agreement with Kaya and Çakmur (2010), especially on the point that 

the party faced a friendly press environment prior to the 2007 elections, although she does not 

comment about the period after those elections.  

In what follows, I chart the attitude of the daily press towards the JDP from 2002 to 

2011, using the websites of all the newspapers that had a strong web presence during the 

periods under study. This will supplement the existing studies examining the press coverage 

prior to the 2002 and 2007 elections, and provide an analysis of the press coverage prior to the 

2011 elections, filling a void in the literature so far.  

 

 

                                                           
3
 For more on the sale of ATV-Sabah to Çalık Holding and the fight between Doğan papers and the 

Prime Minister, see Hawks (2011), Işık and Börekçi (2009) and Jenkins (2008). For a somewhat longer term 

perspective on the structure of media ownership in Turkey, see Şimşek (2009). 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

44 
 

Methodology 

To detect the pro-AKP and anti-AKP slants, this article uses the ratio of the frequency 

of the articles containing the phrase “AK Parti” to those containing ““AKP”,” and vice versa. 

As is the case with all automated analyses of content, there is no problem of reliability, but 

establishing validity beforehand is a must.
4
 In support of the validity of the inference that a 

paper has the pro-AKP slant because it has a higher ratio of the phrase “AK Parti” to 

““AKP”,” I offer two pieces of evidence: 1- The party’s clear position on the issue as 

reflected in Erdoğan’s statements, and 2- Close correspondence between the results of the 

proposed analysis and more detailed analyses of content with human coding. 

In June 2009, Prime Minister Erdoğan made the following statement on the issue:  

The abbreviated form of my party’s name is AK Parti, not AKP. Those who 

keep saying AKP do so, unfortunately, because of a lack of concern for 

ethical, democratic rules, they show no concern for political ethics. My words 

are harsh, but candid. The abbreviated form of our name, as registered with the 

Supreme Court, is AK Parti.  

Everyone needs to write it in this way. If they are not, than they have no 

manners or civility. You have to use our legal abbreviation. Otherwise, you are 

engaging in defamation. You are showing us in a way that we are not. You are 

trying to associate us with a name that is not ours. 

Of course we do not have any respect for such people. When you say AK 

Parti, the word AK in there also means cleanliness.  Using the initials of 

Justice (Adalet) and Development (Kalkınma), we also intend to clean the 

politics of our country. (Milliyet, 2009) 

 

Erdoğan’s statement was widely reported in the press, and there has been a heated 

debate on the issue, with many columnists in dailies participating in the discussion. One of the 

sides accused the other, as did Erdoğan, with being rude because the official abbreviation is 

““AK Parti”,” and the other side argued that ““AKP” was the natural abbreviation and using 

“AK Parti” meant THE pro-government slant. What is clear from this debate and from the 

fact that the party felt the need to intervene in THE press discourse at such a high level is that 

the choice of abbreviations is a significant decision, with sharply divergent connotations. 

Reconciling the different views on the issue, and rejecting any claims that one is better than 

                                                           
4
 Human coding and automated coding in content analysis have different advantages and drawbacks. 

Human coding provides more in-depth and valid results, but it is necessary to establish reliability, specifically in 

the form of inter-coder reliability because different human coders might assign different meanings to the same 

texts. Also, human coding is more costly and thus usually deals with a smaller volume of text. Automated 

coding, on the other hand, does not have any problems with reliability and it can analyze huge volumes of text, 

but the information it provides is usually shallow and of less use, or requires an effort at demonstrating  the 

validity of the results for more substantial conclusions. In other words, to infer that a paper is pro-AKP because 

its content has a higher “AK Parti” to “AKP” ratio is not obvious. For more on the pros and cons of automated 

vs. human coding, see Mikhaylov et al. (2008). For a general discussion of reliability and validity issues in 

content analysis, see Krippendorff (2004) and Riffe et al.  (2005). 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

45 
 

the other because it is the “official” or “natural” abbreviation, we can argue that using “AK 

Parti” is an indicator of the pro-AKP slant, and using “AKP” is an indicator of the anti-AKP 

slant. The middle position would be using both abbreviations in a balanced manner. 

This interpretation is also supported by the results of more detailed content analyses. To 

check whether heavy use of “AKP” does indicate an anti-AKP political slant, and vice versa, I 

have compared the results of this word-count analysis with the results of more detailed 

content analyses that use human coding. These studies are done by Tunç and Arsan (2007), 

Balkır et al. (2008), Çağlayan (2010), Şimşek (2009), Gölcü (2009), Bayram (2009), and Işık 

and Börekçi (2009). Although they have different methodologies and different time frames 

and examine different newspapers, all of these studies make analyses of positive vs. negative 

coverage of individual political parties, and their results concerning the coverage of the JDP 

are comparable with the results of the method used in this article, which measures the pro-

AKP and anti-AKP slants. 

Table 1 reports the results of this comparison. In four of the seven studies, the rate of 

agreement between the method used in this article and the detailed content analysis was 

100%. In the remaining three studies, the rate of agreement varied between 50% and 75 %. 

Overall, classification of the papers into “pro-AKP” and “anti-AKP” categories solely based 

on the relative frequencies of the phrases “AK Parti” and “AKP” was successful (that is to 

say, in agreement with the content analyses in the comparison) in 25 of 30 cases, representing 

a success rate of 83%. This percentage is even more significant when we consider that the 

time frames used in the detailed content analyses are rather short, varying between one week 

and two months. Over longer periods with a higher number of articles, the word-count 

strategy should work even better.  

 

Data Collection 

Almost all Turkish dailies today have regularly updated websites that offer, in most 

cases, more material than their printed counterparts. Many of them also offer searching and 

browsing capabilities that provide easy access to their archives, but few of these archive 

systems allow advanced word search capabilities with custom date ranges and Boolean 

operators that are necessary for data collection. Some of those that do have archives with 

advanced search capabilities come with date restrictions, covering, for example, only the most 

recent two or three years. For the rather long period under study, spanning the ten years from 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

46 
 

2002 to 2011, the only daily that currently offers a combination of good search capabilities 

and complete coverage is Hürriyet.
5
  

Another alternative to using papers’ own search engines is using Google, which offers 

good search capabilities with Boolean operators and custom date ranges. However, the 

disadvantage with Google’s results is that it is not complete, it offers only a sample of all the 

articles published on the website of a daily, collected during one of its countless crawls 

through the web. For our purposes, however, this does not have to be a significant problem, 

provided that its results constitute a representative sample of the newspaper content in terms 

of the ratio between the phrases “AK Parti” and “AKP”. To check whether this really is the 

case, I compared Google results with results from Hürriyet’s own search engine (see Table 2). 

 

                                                           
5
 Hürriyet’s search engine is available at http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/arsiv/. 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

47 
 

Table 1. Comparison of the results of detailed content analyses and the method used in this article 

Study 
Tunç and Arsan 
(2007)1 Çağlayan (2010)2 

Balkır et al. 
(2008)3 Bayram (2009)4 

Işık and Börekçi 
(2009)5 Şimşek (2009)6 Gölcü (2009)7 

Event 
2002 general 
elections 

2002 and 2007 general 
elections 

2007 general 
elections 

Presidential election in 
the Parliament in 2007 

Deniz Feneri 
trials in 2008 

2009 municipal 
elections 

2009 municipal 
elections 

Time frame 
9/16/2002-11/4/ 
2002 

9/1/2002-10/31/2002 
6/1/2007- 7/21/2007 

5/7/2007-
6/22/2007 4/24/2007-4/30/2007 

9/1/2008-
9/30/2008 

3/1/2009-
3/29/2009 

3/15/2009-
3/27/2009 

# of papers 10 3 4 4 4 4 4 

Results I II I II I II I II I II I II I II 

 
Cumhuriyet 2002 Hürriyet Cumhuriyet Cumhuriyet Hürriyet Cumhuriyet Cumhuriyet 

 

 - X  -  -  -  -  - X  -  -  -  -  -  - 

 
Hürriyet 2002 Sabah Posta Milliyet Radikal Hürriyet Hürriyet 

 

 -  -  +  -  - X  -  -  -  -  -  -  -  - 

 
Sabah 2002 Yeni Şafak Hürriyet Radikal Zaman Sabah Sabah 

 

 -  -  +  +  +  -  -  -  +  +  +  +  +  - 

 
Radikal 2007 Hürriyet Zaman Zaman Yeni Şafak Yeni Şafak Yeni Şafak 

 

 -  -  +  -  +  +  +  +  +  +  +  +  +  + 

 
Vatan 2007 Sabah 

          

 

 - X  +  - 

          

 
Star 2007 Yeni Şafak 

          

 

 - X  +  + 

          

 
Akşam 

            

 

 -  - 

            

 
Zaman 

            

 

 +  + 

            

 
Türkiye 

            

 

 + X 
            

 
Yeni Şafak 

            

 

 +  + 

            Agreement 6/6 100% 3/6 50% 2/3 67% 3/3 100% 4/4 100% 4/4 100% 3/4 75% 

Overall agreement  25/30 83% 
            - : Anti-AKP slant   + : Pro-AKP slant   X : Insufficient or no web presence   I: Detailed content analysis   II: Method used in this article, based on “AK Parti” vs. “AKP” 

Notes: 1- (Number of positive news) - (Number of negative news) for AKP on the first pages and politics pages of the newspapers, calculated from tables on pages 52-53. 2- 

(Number of positive news) - (Number of negative news) for AKP, calculated from Table 1 on page 33 and Table 11 on page 60. 3- Figure 4. on page 208 shows that JDP was 

the most heavily criticized party in Cumhuriyet and Posta, and the least criticized party in Zaman and Hürriyet.  4- (Number of positive cartoons) - (Number of negative 

cartoons) about AKP leaders, calculated from Table 1 on page 117. 5- Based upon verbal evaluation on page 78, which sums up the results as Hürriyet and Radikal siding 

with Doğan, and Zaman and Yeni Şafak siding with the AKP. 6- (Number of positive news for AKP+Number of corruption news for other parties)-(Number of negative news 

for AKP+Number of corruption news for AKP), calculated from Table 5 on page 135. 7-The article does not contain tables or quantification. Based upon verbal evaluations 

on pages 90, 92-93, 95, and 98 for Hürriyet, Yeni Şafak, Sabah and Cumhuriyet, respectively. 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

48 
 

Table 2. Comparison of the results of Google and Hürriyet’s own search engine 

 
Hürriyet  Google 

 
AKP “AK Parti” Ratio*  AKP “AK Parti” Ratio* 

2012** 922 1.822 2,0  2800 5920 2,1 

2011 2.558 4.743 1,9  5520 7450 1,3 

2010 3.081 4.515 1,5  2050 2470 1,2 

2009 5.810 1.820 -3,2  1950 737 -2,6 

2008 8.361 1.472 -5,7  1940 435 -4,5 

2007 7.572 1.499 -5,1  1500 267 -5,6 

2006 4.914 1.016 -4,8  1130 108 -10,5 

2005 4.116 531 -7,8  690 52 -13,3 

2004 3.963 629 -6,3  595 75 -7,9 

2003 4.491 817 -5,5  572 70 -8,2 

2002 3.489 1.187 -2,9  469 105 -4,5 

*Negative figures are the ratio of “AKP” to “AK Parti” and indicate anti-AKP slant, positive figures are the ratio 

of “AK Parti” to “AKP” and indicate pro-AKP slant. 

**Figures for 2012 are for the first 6 months only. 

Figure 1. Ratio between “AK Parti” and “AKP” as measured by Google results and the 

results of Hürriyet’s own search engine* 

 
*Negative figures are the ratio of “AKP” to “AK Parti” and indicate anti-AKP slant, positive figures are the ratio 

of “AK Parti” to “AKP” and indicate pro-AKP slant 

As Table 2 shows, the correlation between the ratios based on Google results and based 

on the results of Hürriyet’s own search engine is .92. What is more, in all the years between 

2002 and 2012, Google succeeded in correctly estimating the sign of the ratio, with a success 

rate of 100%. For the years 2002 through 2009, both Google and Hürriyet’s search engine 

found that “AK Parti” was used more frequently than “AKP” on Hürriyet’s pages, and from 

2010 to 2012, “AKP” was used more frequently than “AK Parti”. The fit is even closer in 

-16,0 

-14,0 

-12,0 

-10,0 

-8,0 

-6,0 

-4,0 

-2,0 

0,0 

2,0 

4,0 

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 

google 

hurriyet 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

49 
 

recent years, as Figure 2 shows, probably due to the improvements in Google’s algorithms or 

more frequent crawls, but it is sufficiently good even prior to 2007. Thus, we can argue that 

Google does an excellent job of estimating the actual ratio between the two phrases on 

Hürriyet’s web pages, measured in one-year periods, and there is no reason to assume that this 

would not be the case for other papers as well. Google results may or may not produce 

representative samples for other purposes, but for our purpose of gauging the ratio between 

“AKP” and “AK Parti” on Turkish dailies’ web pages, it produces highly representative 

samples. In the absence of good newspaper archives, then, we can use Google results as 

estimates of actual ratios. 

Findings 

Table 3 presents the positions of Turkish dailies towards the JDP in the one-year periods 

prior to the 2002, 2007 and 2011 general elections. It only includes papers that had a strong 

web presence for the periods under study, which together accounted for 43%, 53% and 92% 

of all the daily circulation. Prior to the 2002 elections, only seven papers met this criterion, 17 

did prior to 2007, and 32 papers had a strong web presence prior to the 2011 elections.  

Prior to 2002, the AKP faced a very hostile press environment, with five out of the 

seven papers with strong web presence carrying the anti-AKP slant, lending support to the 

party leaders’ assertions that they came to power “despite the media.” These five papers 

included the then highest circulation papers Hürriyet and Sabah, along with Milliyet, Radikal, 

and the small circulation Yeni Mesaj. Hürriyet used the phrase “AK Parti” only once for every 

four “AKP”s, and Sabah and Milliyet once for every eight. Radikal’s aversion to the term 

“AK Parti” was even stronger, with an “AKP” to “AK Parti” ratio of 36. Among the papers 

included in the analysis, the anti-AKP camp accounted for 76% of the circulation.  

The pro-AKP camp consisted of the large circulation Zaman and the small circulation 

Yeni Şafak, which together accounted for 24% of the circulation. Their preference for the term 

“AK Parti” resulted in a ratio of around four “AK Parti”s for one “AKP”. Overall, the anti-

AKP camp was stronger in its preference for one term and aversion to the other, with an 

average score (weighted by circulation) of -8. The pro-AKP camp had an average weighted 

score of 4. 

In 2007, things changed significantly. Of the 17 papers with a strong web presence, only 

four were pro-AKP, but this time they accounted for 37% of the circulation. In addition to 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

50 
 

Zaman and Yeni Şafak, the pro-AKP camp prior to 2007 included Türkiye
6
 and Star.

7
 The 

increase in the number of the titles and their circulation share was not the only change in the 

pro-AKP camp prior to the 2007 elections. The pro-AKP papers in this period also became 

more partisan, with Zaman and Yeni Şafak having “AK Parti” to “AKP” ratios of 8 and 10. 

Türkiye and Star had an even stronger aversion to the acronym AKP, using “AK Parti” 38 and 

21 times more frequently than the other term. Overall, the weighted average score for the pro-

AKP camp was 14. 

The anti-AKP camp, on the other hand, increased in number, but decreased in terms of 

its circulation share in 2007. Twelve of the 17 papers included in the analysis carried an anti-

AKP slant, and they generated 63% of the circulation. Their partisanship remained more or 

less the same, with a weighted average score of -7. In addition to Hürriyet, Sabah, Milliyet, 

Radikal and Yeni Mesaj, the anti-AKP camp this time included Vatan, Cumhuriyet, Milli 

Gazete, Yeni Asya, Birgün, Evrensel and H. Daily News. When we look at this list, it becomes 

clear that AKP had adversaries both in the large circulation mainstream media (Hürriyet, 

Milliyet, Sabah), among the small circulation dailies of the left (Birgün and Evrensel), and 

among the small circulation dailies with various Islamic/Conservative tendencies (Milli 

Gazete, Yeni Asya, Yeni Mesaj).  

Starting with this period, we are also in a position to examine any changes in the 

positions of individual newspapers. The most significant change in a newspaper from 2002 to 

2007 is observed in the behavior of Sabah, which was confiscated by the SDIF only months 

before the 2007 elections and run by this state agency during the elections. Although it 

remained in the anti-AKP camp with an “AKP” to “AK Parti” ratio of 1.6, just above the 

necessarily arbitrary cut point of 1.5, below which papers are considered to have balanced 

coverage (see notes for Table 3), Sabah started to use a lot more “AK Parti”s and a lot less 

“AKP”s in 2007, compared to 2002 when it had an “AK Parti” to “AKP” ratio of 2007. The 

most reasonable explanation for this decline, which brought the paper on the brink of 

balanced coverage, seems to be the change in the control of the newspaper. Other papers in 

the anti-AKP camp did not undergo a similar change in this period. 

                                                           
6
 Türkiye, which has long been in publication and supported the AKP in 2002 according to Tunç and 

Arsan (2007), seems to have increased its web presence to be included in the analysis in 2007. 

 
7
 Star, which was previously owned by Cem Uzan and supported his Genç Parti (Young Party) in 2002 

elections according to Tunç and Arsan (2007) and many other observers, was confiscated by the SDIF in 2004, 

and was owned by Ali Özmen Safa prior to 2007 elections. Later Ethem Sancak became the dominant owner, 

prior to selling his shares to Tevhit Karakaya in 2010, who served in the Parliament as an AKP deputy between 

2002 and 2007. For a content analysis of Star’s coverage prior to 2002 general and 2004 municipal elections, see 

Öztekin (Öztekin, 2008). 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

51 
 

The changes observed prior to 2011 elections in the Turkish press scene were even more 

radical. For the first time in its history, the JDP faced a press environment that was 

predominantly friendly rather than hostile. Of the 32 papers included in the analysis, 16 

carried pro-AKP slant, representing a whopping 78% of the circulation. These results become 

even more significant when we consider that the margin of error for that year was 

considerably smaller from the earlier two periods, for 32 of all the 36 titles published at the 

time, accounting 92% of all the daily circulation in Turkey, were included in the analysis 

since they had strong web presence. 

The increase in the number and circulation share of the papers in the pro-AKP camp 

came both from new additions and the change in the positions of some previously anti-AKP 

papers. Also, some pro-AKP papers increased their circulation shares. Vakit, Posta, Takvim, 

Fotomaç, Habertürk, Akşam, Bugün, Yeni Asır and Hürses were the new additions to the pro-

AKP camp in the 2011 elections. What is interesting in this list is that in addition to the 

traditionally Islamist-Conservative Vakit,which probably supported the AKP all along but 

became visible only now because of its increased web presence, it includes a sport title, 

Fotomaç, and two tabloid papers, Posta and Takvim. Sports newspapers and tabloid 

newspapers, because their political coverage tends to be rather thin, usually have readership 

profiles that cut right across the political spectrum.
8
 Their inclusion in the pro-AKP camp, 

instead of in the balanced category, shows the reach of the pro-AKP slant. 

Hürriyet, Sabah, and Milliyet, the biggest papers in the anti-AKP camp in the previous 

two elections in terms of circulation, all modified their political positions significantly in 

2011. Sabah had already become a mild opponent in 2007 compared to 2002, when it was a 

strong opponent, and continued its transformation in 2011 to become a strong supporter of the 

AKP, under its new management, with an “AK Parti” to “AKP” ratio of almost 4. Hürriyet 

had remained a strong opponent in 2007, but turned into a supporter, however mild, of the 

AKP prior to the 2011 elections, starting to use “AK Parti” more frequently than “AKP”, with 

a ratio of close to 2. Milliyet, also owned by Doğan at the time, kept using “AKP” more 

frequently, but its score dropped from 11.9 to 1.2, making it a truly balanced paper. 

With these heavyweights now out of the picture, the circulation share of the anti-AKP 

camp dropped from 63% to a mere 14%. There were 14 papers in the anti-AKP camp, but a 

majority of these were small-circulation papers. Güneş, Taraf, Yeniçağ, Aydınlık and 

Ortadoğu were the new additions to this camp in 2011. The small circulation Aydınlık of the 

                                                           
8
 For an analysis of the party preferences of the readers of Turkish newspapers, see Çarkoğlu and Yavuz 

(2010). 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

52 
 

left, and Yeniçağ and Ortadoğu of the nationalist camp in Turkish politics are expected 

additions to this list. The large circulation Güneş, owned by Çukurova group which has 

interests in many sectors and which also owns the pro-AKP Akşam, seems to represent an 

effort on the part of its owners to avoid putting all eggs in one basket, or to have products that 

cater to different markets. Something similar is observed with regard to Hürriyet and Radikal, 

both of which are owned by the Doğan group but stand on the opposite sides of the pro- or 

anti-AKP divide. 

The political slant of the anti-AKP camp in 2011 was a lot stronger than in the previous 

years, with a weighted average of -23. This can be explained with the defection of the most 

mainstream papers, leaving mostly small circulation papers in the camp, which tend to serve 

more opinionated content.  

For the first time since 2002, we have balanced papers in 2011 elections, Milliyet and 

Fanatik, accounting for a sizable 7.5% of the total circulation.
9
 The sports title Fanatik’s 

placement in this category is not surprising given its audience which cuts across party lines, 

but Milliyet’s placement is significant given that it is the only mainstream paper with a 

balanced position towards the AKP. Although classified in the pro- or anti- camps, Hürriyet, 

Akşam, Bugün, Radikal, Taraf, Milli Gazete and Today’s Zaman came closest to being 

classified in the balanced category, carrying some but avoiding excessive slant in 2011. 

 

Table 3. Daily newspapers’ positions towards the AKP 

 

2002 2007 2011 

 

A
K

 P
a
rt

i 

A
K

P
 

R
a
ti
o

 

C
ir
c
. 

C
ir
c
 %

 

A
K

 P
a
rt

i 

A
K

P
 

R
a
ti
o

 

C
ir
c
. 

C
ir
c
 %

 

A
K

 P
a
rt

i 

A
K

P
 

R
a
ti
o

 

C
ir
c
. 

C
ir
c
 %

 

Hürriyet 79 294 -3,7 461.504 30 241 1630 -6,8 590.323 22 8300 4460 1,9 439.115 10 

Sabah 10 81 -8,1 384.000 25 582 938 -1,6 484.893 18 9230 2470 3,7 356.605 8 

Milliyet 32 248 -7,8 280.202 18 312 3720 -11,9 224.591 8 10200 12400 -1,2 145.528 3 

Radikal 7 255 -36,4 46.597 3 66 894 -13,5 35.517 1 2890 6280 -2,2 62.433 1 

Yeni Mesaj 6 262 -43,7 2.929 0 2 265 -132,5 5.283 0 3 449 -149,7 6.738 0 

Zaman 291 77 3,8 301.694 20 1200 154 7,8 587.039 22 6340 1160 5,5 950.370 21 

Yeni Şafak 47 11 4,3 68.298 4 2890 284 10,2 121.085 4 13300 832 16,0 103.761 2 

Vatan 
     

10 25 -2,5 197.065 7 85 890 -10,5 117.927 3 

Cumhuriyet 
     

1 29 -29,0 75.834 3 205 10800 -52,7 54.609 1 

Milli Gazete 
     

23 162 -7,0 51.348 2 510 872 -1,7 56.501 1 

Yeni Asya 
     

22 87 -4,0 7.550 0 37 317 -8,6 51.103 1 

Birgün 
     

19 821 -43,2 7.230 0 114 5950 -52,2 6.119 0 

Evrensel 
     

1 60 -60,0 5.547 0 43 4420 -102,8 5.927 0 

                                                           
9
 There were no papers classified as balanced in 2002, and only Today’s Zaman in 2007 which 

accounted for 0.1% of the circulation and which turned pro-AKP in 2011. 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

53 
 

H. Daily News 
     

1 82 -82,0 2.477 0 30 2140 -71,3 5.376 0 

Türkiye 
     

38 1 38,0 154.333 6 1120 7 160,0 145.163 3 

Star 
     

185 9 20,6 137.500 5 2000 386 5,2 151.541 3 

Today's Zaman 
     

196 158 1,2 3.731 0 3410 2030 1,7 5.013 0 

Güneş 
          

21 186 -8,9 101.337 2 

Taraf 
          

1940 4140 -2,1 53.827 1 

Yeniçağ 
          

241 3130 -13,0 51.437 1 

Aydınlık 
          

3 382 -127,3 41.404 1 

Ortadoğu 
          

96 2640 -27,5 12.887 0 

Posta 
          

2130 628 3,4 463.750 10 

Habertürk 
          

10500 2290 4,6 238.645 5 

Fotomaç 
          

49 7 7,0 214.568 5 

Akşam 
          

2150 1150 1,9 135.507 3 

Takvim 
          

937 238 3,9 110.943 2 

Bugün 
          

3810 1820 2,1 90.853 2 

Vakit 
          

2530 577 4,4 44.141 1 

Yeni Asır 
          

1100 202 5,4 32.341 1 

Hürses 
          

140 19 7,4 2.116 0 

Fanatik 
          

14 14 1,0 186.830 4 

Vote share 34,28% 46,66% 49,83% 

Pro-AKP 23,9 % 37,2 % 78,4 % 

Weighted avg. 4 14 11 

Anti-AKP 76,1 % 62,7 % 14,1 % 

Weighted avg. -8 -7 -23 

Balanced 0% 0,1 7,5 

Total circ.1 1.545.224 2.691.346 4.444.415 
 

Total circ.2 3.634.004 5.037.680 4.813.495 
 

Circ. Ratio 0,43 0,53 0,92 
  

 

Notes and explanations for Table 3: 

AK Parti and AKP: Google results for the phrases “AK Parti” and “AKP” for the periods 11/3/2001-11/3/2002, 

7/22/2006-7/22/2003, and 6/12/2010-6/12/2011 on the official websites of Turkish dailies.  

Ratio: Negative figures are the ratio of AKP to AK Parti and indicate anti-AKP slant, positive figures are the 

ratio of AK Parti to AKP and indicate pro-AKP slant. 

Circ.: Weekly circulation figures taken from medyatava.com for the weeks 09.12.2002 - 15.12.2002, 16.07.2007 

- 22.07.2007, and 06.06.2011 - 12.06.2011 

Circ %: The share of the daily in question as a percentage of Total circ 1. 

Total circ. 1: Total circulation of the newspapers included in the analysis, which had sufficient web presence at 

the time. Papers for which Google turned up a total of less than 20 results were not included. 

Total circ. 2: Total circulation of all daily newspapers published at the time.  

Circ ratio: Total circ. 1 / Total circ. 2.  

Pro-AKP: Total circulation share of papers with a pro-AKP slant as a percentage of Total circ 1. 

Anti-AKP: Total circulation share of papers with an anti-AKP slant as a percentage of Total circ 1. 

Balanced: Total circulation share of papers with balanced coverage as a percentage of Total circ 1. (Balanced 

coverage: Having a ratio figure between -1,5 and 1,5).  

Weighted avg.: Weighted average of the pro- or anti-AKP papers’ ratio figures, weighted by circulation share. 

Shading: Light shade indicates papers with anti-AKP slant, dark shade indicates pro-AKP slant, no shade 

indicates a balanced position. 

 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

54 
 

A Word of Caution: News Content vs. Opinion Content 

It should be kept in mind that the findings reported above do not make a distinction 

between the news content and the opinion content of the newspapers. It may well be the case 

that the news content and the opinion content of the same newspaper carry the opposite slant, 

one of them using “AK Parti” more and the other using “AKP” more. However, the Google 

search employed in this article does not allow making such fine distinctions, and the results 

reported apply to the total Internet content of the newspapers in question, without 

distinguishing news articles from columnists’ or other opinion articles. 

Hürriyet’s pioneering online archive makes this comparison possible, with Sthe earch 

and browse capabilities that can separate columnists’ articles from news content, and we get a 

much better and detailed picture of the paper’s position towards the AKP. From the findings 

reported in Table 3, we know that Hürriyet’s position towards the AKP underwent a 

significant change, turning pro-AKP in 2011 after the two elections in which the paper carried 

a strong anti-AKP slant. Reading the paper’s columnists on the eve of the 2011 elections, 

however, one may not get this sense, and even have the impression that the party had more 

opponents among the paper’s columnists than supporters. If this really is the case, then 

observers of the Turkish press who form their opinions about papers mainly on the basis of 

their columnists would have a hard time concurring with the overall results reported in this 

article. To see whether the news and the opinion in Hürriyet carried the opposing slant, I 

compared their “AK Parti” vs. “AKP” counts over time, using Hürriyet’s own search engine, 

reported in Table 4. 

Table 4. Political slant in the news and opinion content of Hürriyet 

 
Opinion  News  Overall 

 
AKP AK Parti Ratio*  AKP AK Parti Ratio*  AKP AK Parti Ratio* 

2012** 349 294 1,2  573 1.528 -2,7  922 1822 -2,0 

2011 856 725 1,2  1.702 4.018 -2,4  2558 4743 -1,9 

2010 1241 601 2,1  1.840 3.914 -2,1  3081 4515 -1,5 

2009 1712 265 6,5  4.098 1.555 2,6  5810 1820 3,2 

2008 2472 220 11,2  5.889 1.252 4,7  8361 1472 5,7 

2007 2250 312 7,2  5.322 1.187 4,5  7572 1499 5,1 

2006 1658 113 14,7  3.256 903 3,6  4914 1016 4,8 

2005 1371 18 76,2  2.745 513 5,4  4116 531 7,8 

2004 1404 13 108,0  2.559 616 4,2  3963 629 6,3 

2003 1489 32 46,5  3.002 785 3,8  4491 817 5,5 

2002 797 40 19,9  2.692 1.147 2,3  3489 1187 2,9 
*Negative figures are the ratio of “AKP” to “AK Parti” and indicate anti-AKP slant, positive figures are the ratio 

of “AK Parti” to “AKP” and indicate pro-AKP slant. 

javascript:doJob('d',%20'2012')
javascript:doJob('d',%20'2011')
javascript:doJob('d',%20'2010')
javascript:doJob('d',%20'2009')
javascript:doJob('d',%20'2008')
javascript:doJob('d',%20'2007')
javascript:doJob('d',%20'2006')
javascript:doJob('d',%20'2005')
javascript:doJob('d',%20'2004')
javascript:doJob('d',%20'2003')
javascript:doJob('d',%20'2002')


  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

55 
 

**Figures for 2012 are for the first 6 months only. 

As Table 4 shows, the overall shift in Hürriyet’s position mainly results from the shift in 

the discourse of the news articles whereas the columnists continue to prefer “AKP” over “AK 

Parti”. There is a real shift in the columnists’ discourse, too, as they  start to use more and 

more “AK Parti”s and less and less “AKP”s, but this shift makes them only “balanced” by the 

criteria used in this article, not pro-AKP, unlike the shift in the discourse of the news articles, 

which turn pro-AKP starting from 2010. Thus, when we observe that Hürriyet’s overall 

discourse was pro-AKP prior to the 2011 elections, it should be kept in mind that this 

observation does not really apply to Hürriyet’s columnists, who on average used a balanced 

language in 2011. 

In the previous years, though, Hürriyet’s columnists were far from balanced. To the 

contrary, their slant was a lot stronger than that of the news articles, with “AKP” to “AK 

Parti” ratios that were well above those of the news discourse from 2002 through 2009, 

peaking in 2004 when they used 108 “AKP”s for every mention of the abbreviation “AK 

Parti”. Their aversion to “AK Parti” declined over time, especially after 2009, but it never 

became their preferred phrase over “AKP”. Yet, this should not make us belittle the 

transformation that Hürriyet’s columnists underwent, for covering the distance from “strong 

opponent” to ‘balanced’ may be even more difficult than turning “mild supporter” after being 

“mild opponent.”  

 

Discussion 

Why was the Turkish daily press overwhelmingly supportive of the AKP in 2011, 

unlike the case in 2002 when the party faced a very harsh press environment? How come the 

pro-AKP camp accounted for only 24% of the circulation in 2002, increasing to 37% in 2007, 

and generating 78% of all circulation in 2011? Why did the abbreviation “AK Parti” gained in 

popularity while “AKP” lost favor? The reasons are probably manifold, and the following is a 

tentative account. 

One obvious reason for the increasing popularity of “AK Parti” and the increase in the 

size of the pro-AKP camp may be the increase in the AKP’s vote share, from 34% in 2002 to 

47% in 2007 and 50% in 2011. If newspapers are in the business of selling news and opinion 

that cater to different tastes of consumers, then an increase in the number of the brands that 

serve the increasingly larger market segment of the AKP voters is only natural. Although it 

would be difficult to pin down causes and effects, there are studies in the literature supporting 

this type of an explanation. Gentzkow and Shapiro (2010), for example, find that the political 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

56 
 

slant of local US newspapers closely follow the local strength of the Democratic or 

Republican candidates in that region. Their findings indicate the presence of “an economic 

incentive for newspapers to tailor their slant to the ideological predispositions of consumers” 

(p. 64). Answering the question whether similar dynamics played a role in the enlargement of 

the pro-AKP camp certainly requires more research, but Çarkoğlu and Gözde (2010) provide 

data showing that this at least is one of the probable explanations. Çarkoğlu and Gözde (2010) 

report that 43% of Hürriyet readers voted for the AKP in 2002, increasing to 48% in 2007 and 

probably increasing even further in 2011, which may have created some pressure on 

Hürriyet’s management to modify their slant in favor of the AKP. 

Another explanation, also referred to in the literature on the recent history of the 

Turkish press, is the change in the ownership of very prominent newspapers. The most 

important examples are Sabah and Star, both of which came to be controlled by owners with 

strong ties to the AKP. Under its previous owners in 2002, Sabah was in the anti-AKP camp. 

Under the SDIF’s management, it became a balanced paper in 2007, and under its current 

owner, Çalık Holding, the CEO of which is Erdoğan’s son in law, Sabah was decidedly pro-

AKP on the eve of the 2011 elections. Star, under the ownership of Cem Uzan, was little 

more than a mouthpiece for Uzan’s Young Party and decidedly anti-AKP in 2002, but under 

the ownership of Tevhit Karakaya, an ex-MP from the AKP, it carried a strong pro-AKP slant 

prior to the 2011 elections. These examples show that changes in the ownership did play an 

important role in the shifts in the Turkish dailies’ political positions. 

The government pressure on the press outlets is also advanced as a cause of the shifts in 

the newspapers’ political positions. The most prominent example in this respect is what is 

referred to as the Doğan-Erdoğan fight and the tax fine imposed on Doğan Group in 

September 2009. Although this is a controversial issue with fierce supporters on both sides, 

this at least needs to be registered as one probable cause of the change in the slant of the 

newspapers, more specifically of Hürriyet, and examined in more detail. Luckily for us, 

Hürriyet’s online archive provides ample information to probe this question. Above, it was 

noted that the most significant change in Hürriyet’s news discourse happened from 2009 to 

2010. When we look at the ratio of “AK Parti” to “AKP” in more detail, at the level of months 

instead of years, we can pinpoint September 2009 as the month in which the transformation 

happened, curiously coinciding with the tax fine on Doğan (see Figure 2). The group was 

notified of the fine on September 8, making the headlines the following day, and from this 

month onwards, the count of “AKP”s in Hürriyet’s news articles never exceeded the count of 

“AK Parti”s, reversing a policy pursued for eight years since the establishment of the party. 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

57 
 

This timing provides a strong support to the argument that Hürriyet changed its position as a 

result of the government pressure, whether perceived or real. 

 

Figure 2. The count of “AK Parti”s and “AKP”s in Hürriyet’s news articles  

 

 

Another explanation for the rise in the circulation share of the pro-AKP camp is the rise 

in the circulation figures of the pro-AKP papers. The most prominent example is Zaman, 

which sold around 300.000 copies a day in 2002 accounting for 8% of total circulation, and 

which sold around 950.000 copies a day in 2011, single-handedly accounting for 20% of all 

daily circulation (see Table 3). Although Zaman’s numbers are criticized because it relies 

heavily on subscriptions rather than single copy sales, these figures show a real increase in the 

circulation share of at least one pro-AKP paper. 

 

Table 5. Effects of Erdoğan’s intervention 

Newspapers Before After 

Hürriyet 4,9 1,9 

Milliyet 3,4 2,9 

Vatan 20,6 5,4 

Akşam 1,9 7,3 

Cumhuriyet 317,0 284,0 

Radikal 2,7 2,1 

Taraf 2,7 2,4 

Ortadoğu 201,0 59,0 

Yeniçağ 48,0 16,9 

Birgün 135,0 67,9 

0 

100 

200 

300 

400 

500 

600 

700 

800 

900 

1000 

Ja
n

.0
9

 

Fe
b

.0
9

 

M
ar

.0
9

 

A
p

r.
0

9
 

M
ay

.0
9

 

Ju
n

e 
0

9
 

Ju
ly

 0
9 

A
u

g.
0

9
 

Se
p

.0
9

 

O
ct

.0
9

 

N
o

v.
0

9
 

D
ec

.0
9

 

Ja
n

.1
0

 

Fe
b

.1
0

 

M
ar

.1
0

 

A
p

r.
1

0
 

M
ay

 1
0

 

Ju
n

e 
1

0
 

Ju
ly

 1
0 

A
u

g.
1

0
 

Se
p

.1
0

 

O
ct

.1
0

 

N
o

v.
1

0
 

D
ec

.1
0

 

AKP 

AK Parti 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

58 
 

Evrensel 27,0 15,0 

Yeni Mesaj 25,0 27,0 

Yeni Asya 6,5 3,8 

Milli Gazete 4,6 3,7 

Note: ‘Before’ refers to the period between March 1, 2009 and June 4, 2009, and ‘after’ refers to the period 

between June 4, 2009 and September 1, 2009. The figures are the ratio of “AKP” to “AK Parti”, indicating anti-

AKP slant. 

Finally, another reason for the change in the fortunes of the phrase “AK Parti” over 

“AKP” may be PM Erdoğan’s high-profile intervention in June 2009, heavily criticizing the 

use of “AKP” and urging all actors to use “AK Parti” instead. This may have tilted the 

discourse of all the newspapers, whether supporters or opponents, in favor of the latter phrase, 

and if it did so on a large scale, it would also diminish the validity of using the “AKP” to “AK 

Parti” ratio as an indicator of the anti-AKP slant. To examine the effects of Erdoğan’s 

intervention, we can compare the “AKP” to “AK Parti” ratios in the anti-AKP camp prior to 

and after June 3, 2009, when his rebuke was reported. Limiting the comparison to the three-

month periods before and after, we can isolate the effects of Erdoğan’s intervention from the 

effects of the Doğan tax fine of September that year. Table 5 shows that there was indeed a 

decline in the “AKP” to “AK Parti” ratios in all of these newspapers except one, moderating 

their anti-AKP slant. However, none of these changes were large enough to put these papers 

in the pro-AKP or balanced categories: They all remained clearly in the anti-AKP camp, 

easing our worries about the validity of the measure after this date. 

 

Conclusion 

Using the ratio between the phrases “AK Parti” and “AKP”, we can identify the pro-

AKP and anti-AKP papers. After establishing the validity of this measure by comparing its 

results with the results of the published content analyses, and with reference to the party 

leaders’ statements, I have applied it to the press coverage prior to the 2002, 2007 and 2011 

general elections. The results showed that the AKP did indeed come to power “despite the 

media,” as is frequently claimed by the party spokespeople, facing a very hostile press 

environment prior to the 2002 elections, but the conditions in the last two elections have 

markedly improved for the party. In 2007, the pro-AKP camp in the press got larger, but it 

still remained smaller than the anti-AKP camp. In 2011, however, the papers carrying the pro-

AKP slant accounted for 78% of the total circulation, providing the governing party with a 

very strong net support, so much so that we can safely attribute part of the spectacular success 

of the party in those elections to this friendly press environment.  



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

59 
 

As to the reasons for the increase in the size of the pro-AKP camp, I have discussed the 

rising popularity of the party with the voters, changes in the ownership of some press outlets, 

the government pressure on some papers, and Erdoğan’s highly publicized criticism of the use 

of the acronym “AKP”, calling all actors to use “AK Parti” instead. I have argued that the 

rising popularity of the party with the voters is a legitimate explanation, although one that 

needs further research to be established. The second explanation is supported by the 

prominent examples of Sabah and Star, which were in the anti-AKP camp under their 

previous owners, but carried the strong pro-AKP slant in 2011 under their new owners who 

have strong ties to the AKP. I have also found strong support for the third explanation, at least 

with regards to Hürriyet’s behavior, whose transformation coincided perfectly with the tax 

fine imposed on Doğan Group:  from September 2009 onwards, when the tax fine was 

imposed, Hürriyet always used more “AK Parti”s than “AKP”s in its news discourse, 

reversing a policy of eight years followed since the establishment of the AKP in 2001. The 

final explanation, that Erdoğan’s high profile criticism might be the reason for some of the 

increase in the number of papers carrying the pro-AKP slant, was not supported by the data. 

Although many papers in the anti-AKP camp moderated their slant after Erdoğan’s 

intervention, they all remained decidedly anti-AKP, still preferring “AKP” over “AK Parti”. 

This article exploited a unique feature of the Turkish politics in the 2000s to examine 

political positions of the Turkish dailies. In the absence of this strong division with regards to 

the abbreviation of the party’s name, the study would require costly human coding. In terms 

of methodology, the article shows that combining knowledge of the local context with simple 

word-count techniques; we can answer some very important questions, which might be 

applied in other contexts as well.
10

 

 

References 

AK Parti. (n.d.). Sözleşmeli personele müjde. Retrieved August 3, 2012, from 

http://www.akparti.org.tr/site/haberler/sozlesmeli-personele-mujdeyi-basbakan-

verdi/8164 

Balkır, C., Banducci, S., Soyaltın, D., & Toker, H. (2008). Expecting the unforeseeable: the 

2007 Turkish elections in the media. Turkish Studies, 9(2), 197-212. 

Bayram, S. (2009). Reporting hijab in Turkey: shifts in the pro- and anti-ban discourses. 

Turkish Studies, 10(4), 511-538. 

Bayram, Y. (2009). Türkiye'de siyasi karikatürün yeri ve 11nci cumhurbaşkanlığı seçimine 

ilişkin siyasi karikatürlerin çözümlenmesi. Selçuk İletişim, 6(1), 107-123. 

                                                           
10

 For other studies which use simple word-count techniques to draw substantive conclusions, see 

Groseclose and Milyo (2005) and Bayram (2009). 



  Global Media Journal: TR Edition 4 (8) 

Bayram  Spring 2014 

 

60 
 

Çağlayan, E. (2010). Media, politics and slanted news coverage during the election periods- 

case Study of news on AKP. M.A. Thesis, Middle East Technical University. 

Çarkoğlu, A., & Yavuz, G. (2010). Press-party parallelism in Turkey: an individual level 

interpretation. Turkish Politics, 11(4), 613-624. 

Gentzkow, M., & Shapiro, J. M. (2010, May 24). What drives media slant: evidence from 

U.S. daily newspapers. Econometrica, 78(1), 35-71.  

Gölcü, A. (2009). Haber söyleminde medya - siyaset ilişkisi: 29 Mart 2009 yerel seçimleri. 

Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 29, 81-102. 

Groseclose, T., & Milyo, J. (2005). A measure of media bias. Quarterly Journal of 

Economics, 120(4), 1191-1237. 

Hawks, B. B. (2011). Is the press really free?: the recent conflict between the government and 

media in Turkey. The International Journal of the Humanities, 8(11), 75-89. 

Işık, G., & Börekçi, Ü. A. (2009). Siyaetçi-medya ilişkileri bağlamında bir inceleme: Deniz 

Feneri örneği. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma 

Dergisi, 53-80. 

Jenkins, G. (2008). Turkey's latest crisis. Survival, 50(5), 5-12. 

Kaya, R., & Çakmur, B. (2010). Politics and the mass media in Turkey. Turkish Politics, 

11(4), 521-537. 

Krippendorff, K. (2004). Content analysis: an introduction to its methodology. California: 

Sage. 

Mikhaylov, S., Laver, M., & Benoit, K. (2008). Coder reliability and misclassification in 

comparative manifesto project codings (paper presented at 66th MPSA Annual 

National Conference, Palmer House Hilton Hotel and Towers, April 3-6, 2008). 

Milliyet. (2009, June 4). Ak Parti yerine AKP demek edebe sığmaz. Milliyet. Retrieved 

August 9, 2012, from http://siyaset.milliyet.com.tr/erdogan---ak-parti--yerine--akp--

demek-edebe-sigmaz/siyaset/siyasetdetay/04.06.2009/1102656/default.htm 

Öztekin, H. (2008). Haber üretim sürecinde medyanın ekonomi politiği: Star gazetesi örneği. 

İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, 129-144. 

Riffe, D., Lacy, S., & Fico, F. G. (2005). Analyzing media messages: using quantitative 

content analysis in research. New Jersey: L. Erlbaum. 

Şimşek, S. (2009). Medya - siyaset - iktidar üçgeninde medya Gerçeği. Selçuk İletişim, 6(1), 

124-143. 

Tunç, A. (2010). Mediated justice: Turkish newspapers' coverage of controversial criminal 

Cases. Turkish Politics, 11(4), 643-661. 

Tunç, A., & Arsan, E. (2007). Gazetelerde seçim var. Istanbul: Yalın Yayıncılık. 

 

 


